- mram.gov.mn
- nea.gov.mn
- keestrackmongolia.mn
- erdenetmc.mn
- southgobi.mn
- mininginvestment.mn
- infomine.mn
- pam.gov.mn
- mn.mno.mn
- mmc.mn
- tsairt.mn
- energyresources.mn
- mongolgazar.mn
- monpolymet.mn
- international.mcs.mn
- erdenesmgl.mn
- tavantolgoi.mn
- mm.gov.mn
- tananimpex.mn
- investor.mn
- entree.mn
- mpi.mn
- absolutemining.mn
- adamasmining.mn
- uuluurhai.mn
- boroogold.mn
- sbt.mn
- ot.mn
- donbass.mn
- tanilgroup.mn
- baganuurmine.mn
- monmag.mn
- mining.mn
- cylpro.mn
- ewater.mn
- mera.mn
- digdog.mn
- guum.mn
- amc.mn
- miningmongolia.mn
- eitimongolia.mn
- mak.mn
- mongoliandiamondtool.mn
- lme.com
- altanrio.com
- bloomberg.com
- infomine.com
- sharyngol.com
- umamisf.com
- cengeolab.com
- noyonshish.com
- zamineservices.com
- tumurlug.e-darkhan.com
- mongolianminingjournal.com
- mnmining.net
Овоолгоостой гэх шорооны учрыг олов, бид
Зүүн аймагт ажиллахдаа замынхныг бужигнуулан хийсэн ажлыг нь голж,
гэрээ хэлцлийг нь цуцал хэмээн дөвчгөнөсөн гэх явган яриаг араасаа
дагуулаад амжсан Зам тээврийн сайд "Бусдын юу гэх нь надад
хамаагүй. Замын ажил улирлаас ихээхэн хамааралтай. Хэн юу гэх бол гээд
тарвага шиг дошин дээрээ эргэлдээд байх аваас ажил явахгүй. Мөдхөн
цас орж, хүйтэрнэ.
Түүнээс өмнө амжуулах ажил бидэнд байна. Цас нэвсийтэл дарчихсан
хойно юугаа шалгана гээд хаашаа харайлгаж явах юм” гээд Өмнийн говьд
ажиллах томилолт өвөртлөн гарч өгсөн. Үнэндээ хэвлэл мэдээллийн зарим
хэрэгслээр цацагдсан " ..,270 сая ам.доллараар төмөр зам барина гээд
говьд аваачаад овоолоод хаячихсан гэх шорооны асуудал” байж суухын
аргагүйд хүргэсэн байж ч мэднэ, түүнийг.
Тиймээс Зам тээврийн сайд М.Зоригт Өмнөговь аймгийн Ханбогдод
ажиллахдаа Цогтцэций, Баян-Овоо, Ханбогд сумын нутаг дэвсгэрийг дайран
өнгөрч буй ”Монголын төмөр зам” төрийн өмчит хувьцаат компанийн
Ухаа худаг-Гашуун сухайтын чиглэлийн төмөр замын ажлын гүйцэтгэл ямар
төвшинд яваа, гүйцэтгэгч компаниуд үнэхээр далангийн бүтээн байгуулалт
нэрээр шороо овоолоод орхисон байна уу гэдэгтэй биечлэн танилцах
зорилго өвөртөлснөөс гадна шинэ төмөр замын хөрөнгө санхүүжилтынх нь
асуудлыг богино хугацаанд шийдэх гарцыг холбогдох алба,
хэлтсийнхэнтэйгээ хамтдаа эрэлхийлсэн гэж хэлж болно.
Төсвийн ихэнхийг "залгиж” орхисон төмөр бетон багана
Энэ бол холбогдох албаны хүмүүсийн өгсөн тайлбар биш, сэтгүүлчийн
дүгнэлт. Зам тээврийн сайдын Ханбогдод ажиллах томилолт тус сумын нутаг
дэвсгэрт үйл ажиллагаагаа явуулж байгаа ОюуТолгой компанийн холбогдох
албаны хүмүүс болон "Эрдэнэс оюу толгой” ХХК-ий дэд захирал
Д.Даваадорж нартай уулзан Ухаа худаг-Гашуун сухайтын чиглэлийн төмөр
замаас Оюутолгойн салаа төмөр зам тавих асуудлаархи тэдний үгийг сонсч
өөрийн байр суурийг илэрхийлсэн.
Тухайлбал, Оюутолгой юу зөөх талаар өнөөдрийг хүртэл яригддаггүй юм гэх
асуултыг Д.Даваадорж захиралд хандаж тавихад түүний өмнөөс МТЗ-ын дарга
Д.Ганбат "зэсийн баяжмал” хэмээн нь хариулаад Оюутолгойн салаа
төмөр замын асуудлыг Ухаахудаг-Гашуунсухайтын чиглэлийн төмөр замтай
хамтатган шийдсэнээр жилд дээд тал нь 30 сая тонн нүүрс тээвэрлэх нөхцөл
бүрдэнэ. Түүнчлэн Оюутолгойн салаа төмөр замаар нэг сая тонн, далд
уурхай ашиглалтад орсны дараа хоёр сая тонн зэсийн баяжмал тээвэрлэнэ
гэж нэмэлт тайлбарыг өгсөн юм. Үүний дараа Ханбогдын нутаг дээгүүр
дайран өнгөрч буй төмөр замын далангийн ажлын гүйцэтгэлтэй танилцсан. Уг
ажлыг хариуцаж байгаа МТЗ-ын гүйцэтгэх захирал Д.Ганбат шинэ төмөр
замын бүтээн байгуулалтын ажлын явцын талаар "Төмөр замын газар шорооны
ажил 86 хувьтай яваа. Суурь бүтэц нь дээд, доод хоёр хэсгээс бүрддэг.
Одоо бидний харж байгаа энэ бүтээн байгуулалт бол доод хэсэг буюу
далангийн ажил. Төмөр замын далан хэдий чинээ сайн тавигдана төмөр
замын ашиглалт, эдэлгээнд төдий чинээгээр сайнаар нөлөөлдөг.
Тэр утгаараа цаг хугацаа нэлээд шаарддаг ажил. Одоо бидний хараад
зогсч буй энэ далангийн өндөр 10 метр. Бид одоо хөдлөөд хамгийн өндөр
өртгөөр боссон 11.5 метрийн гүн ухмалтай танилцаад цаашаа яваад 435 м
урттай гүүрийн барилгын гүйцэтгэлийг очиж үзнэ. Гүүрийн тулгуур
багануудыг босгосон байгаа. Түүн дээгүүр төмөр зам тавина. Энэ ажилд
жирийн далан босгосноос 9-10 дахин өндөр төсөв шаардагддаг” хэмээн
ажлаа ерөнхийд нь танилцуулсан. Ганбат даргын " хамгийн өндөр төсөв
шаарддаг ажил” гэх тайлбарыг үндэслэн төсвийн ихэнхийг залгиж орхидог эд
байх нь гэж бодоод дээрх дүгнэлтийг хийсэн хэрэг.
Энэ үеэр SAMSUNG компанийн төмөр зам хариуцсан төслийн удирдагч,
ноён Ли Жеонг Ёл ирж уулзан компанийнхаа байр суурийг илэрхийлсэн.
Төслийн захиалагч "МТЗ гэрээгээр хүлээсэн үүргээ биелүүлээгүйгээс
ажил бүрэн зогссон. Бас биднийг дагаад манай туслан гүйцэтгэгч
компаниудын үйл ажиллагаа ч зогссон байгаа. Тиймээс гэрээнд заасан
ёсоор МТЗ компанид алданги тооцож, энэ тухайгаа албан ёсоор мэдэгдсэн.
Нийт төлбөр хийгээд алданги өнөөдрийн байдлаар 45 сая ам.доллар болсон.
SAMSUNG компани далан болон гүүрийн нийт ажлын 42 хувийг хийж
гүйцэтгэсэн. МТЗ болохоор 49 хувь гэж үзэж буй” гэхэд Зам тээврийн
сайд үүсээд нөхцөл байдлыг холбогдох албаны хүмүүсээс тодруулсныхаа
дараа ”Засгийн газар ойрын үед энэ асуудлыг шийдэх байх.
Ингэхдээ бүтээн байгуулалтын ажлыг хэнээр гүйцэтгүүлэхээ, тодруулбал
SAMSUNG-гаар үргэлжлүүлэх үү эсвэл хамтарсан компаниар үлдсэн ажлаа
хийлгэх үү гэдэг дээр ярилцана” хэмээгээд төслийн удирдагчаас
"SAMSUNG-аас хэчнээн хүн ажиллаж байсан, хэд нь буцсан. Ямар
үндэслэлээр алданги тооцох болсон талаар асууж тодруулсан юм. Энэ үеэр
япончууд хөндлөн замыг ихээхэн сонирхож буй.
Ингэхдээ Оросын нутгаар дамжуулан нүүрс экспортлох сонирхолтой байгаа
талаархи мэдээллийг Зам тээврийн яамны тээвэр хариуцсан мэргэжилтэн
сайдад сонирхуулж байгаа дуулдсан. Дашрамд өгүүлэхэд, шинэ төмөр замын
бүтээн байгуулалтад SAMSUNG-тай гэрээ байгуулсан нийт 22 компани
туслан гүйцэтгэгчээр ажиллаж байсны 19 нь манай үндэсний аж ахуйн
нэгжүүд аж. Ингээд шинэ төмөр замын бүтээн байгуулалтын ажилтай газар
нь танилцсан, ажил гүйцэтгэж байгаа компаниудын жаргал зовлонг сонсч,
нэг ч болов асуудлыг газар дээр нь шийдэх гаргалгаа хайсан Зам,
тээврийн сайд сэтгүүлчийн асуултад юу гэж хариулсныг найрууллагагүйгээр
хүргэе.
Би овоолсон шороо гэхээс илүү замаа хурдан тавих арга замыг эрэлхийлж явна
-Сэтгүүлчид нийгэмд асуудал үүсгээд байсан овоолсон шорооны учрыг оллоо. Харин таны хувьд?
-Х.Баттулга бид хоёр багын найзууд. Энэ асуудлаас болж маргалдсан
явдал нэг бус удаа бий. Үнэнээ хэлэхэд, Ханбогдод ирж нүдээр харах
хүртлээ санаа минь зовж явснаа нуугаад яахав. Үнэхээр овоолсон шороо
угтах юм биш байгаа гэж түгшиж л явлаа. Бодит байдалтай газар дээр нь
танилцаад сэтгэлийн түгшүүр ариллаа. Төмөр замын далан барих ажил
үндсэндээ хийгдсэн байна. Одоо үлдсэн санхүүжилт, холбогдох гэрээ
хэлцлүүдийг шийдээд өгвөл төмөр замын дээд бүтцийн ажил хийгдэж,
түүнийг дагалдсан өртөө зөрлөгүүдийг барих ажил үлдээд байгаа юм байна.
Миний зүгээс энд ирсэн өөр нэг шалтгаан нь овоолсон шорооны учрыг
олохоосоо илүүтэй төмөр замаа хурдан тавьж, ачаа тээврээ хурдан явуулья
гэх зорилго өвөртөлсөн. Энд ирээд их олон зүйлийг мэдлээ.
Тухайлбал, Цогтцэций суманд "Хүннү молл” байдаггүй юм байна. Хүннү молл
байтугай л бүтээн байгуулалт энд хийгдсэн байх учиртай баймаарсан.
Гэтэл санаанд хүрэх зүйл алга. Харамсал төрж байна. Тэр Улаанбаатар,
тэр Төрийн ордон хавиар эргэлдэж твиттерт жиргээд муу сайнаар нь яриад
байгаа залуучуудыг энд авч ирмээр юм байна. Ер нь монголчууд нүдээрээ
харж, гараараа тэмтэрч ойлгохгүй бол цаашаа явахад төвөгтэй юм байна
гэдгийг ойлголоо.
-МCS компани Ухаа худаг - Гашуун сухайт чиглэлийн 267 км төмөр
замд хөрөнгө оруулсан 60 сая ам.доллараа МТЗ төрийн өмчит компаниас
нэхэмжилж буй. Энэ мөнгийг буцааж өгөх ёстой гэж бодож байна уу?
-Монголын төр тухайн үедээ бодлого гаргаад хувийн хэвшлийн хийж байсан
ажлыг төр өөрөө хийх ёстой гээд авсан бол хувийн хэвшлийнхний хийсэн
ажлын хөлсийг буцааж өгөх л хэрэгтэй. Гэхдээ одоо бол өгдөг тэнхээ нь юу
билээ гэх мэт олон асуудал бий. Бид чинь MCS гэхээр л асуудлыг өөр өөр
өнцгөөс харж, өнгө ялгаад сурчихсан байна. Асуудлыг уг нь тийм
байдлаар харах хэрэггүй байгаа юм. Хувийн хэвшлийн компани ийм зоригтой
ажлыг эхлүүлсэн байна уу, эхлүүлсэн байна.
Олон нийтийн анхаарлыг тэр зүгт татаж чадсан байна уу, чадсан байна.
Энэ бол яах аргагүй Монголд хэрэгтэй ажил. Анх эхлүүлж сэдсэн гэдэг нь
өөрөө гоё зүйл байхгүй юу. МCS-ийн зүгээс энэ төмөр замын төсөл дээр
багагүй ажил хийсэн юм байна. Тэр нь 60 сая юм уу, 80 сая юм уу би сайн
мэдэхгүй. Үнэн зөвийг тогтоодог санхүүгийн аудит энд хэрэгтэй байх.
Төмөр замтай танилцаж байгаа болохоор намайг төмөр замчин гээд
ойлгочихсон юм шиг мэргэжлийн зүйл их асуух гээд байх юм. Би тэр бүрийг
чинь сайн мэдэхгүй шүү дээ. Гэхдээ энэ зам цаашаа үргэлжлэх ёстой
гэдгийг л сайн мэдэж байна.
-Та энд ирээд орон нутагт үйл ажиллагаа явуулж буй улсын болон
хувийн хэвшлийн уурхайн төлөөллүүдтэй уулзлаа. Тэдний зүгээс юу ярьж
байна вэ?
-Энд ирээд хоёр том уурхайн төлөөлөлтэй уулзлаа. Тэдний яриаг сонсож
байхад асар их бололцоо байгаа нь ойлгогдож байлаа. Даанч дэд бүтэц нь
муу хөгжсөн, замын даац нь сайн биш учраас бага оврын тээврийн
хэрэгслээр олон дахин тээвэрлэлт хийснээс үүдэж борлуулалтын өртөг болон
байгаль орчинд сөргөөр нөлөөлөх гэх мэт олон учир дутагдалтай зүйлүүд
гарч байгаа талаар тэд хэлж байна. Тэгэхээр дэд бүтцийнх нь асуудлыг
шийдэхийн тулд төмөр замаа хурдан тавих хэрэгтэй гэсэн үг. Ганц энд ч
биш. Монгол Улс хөгжье гэвэл маш олон дэд бүтцийн асуудлыг богино
хугацаанд зэрэг шийдэх ёстой.
Нүүрс тээвэрлэж байгаа компаниудын зүгээс төмөр замаа хурдан барихгүй
бол авто замын даацаа дахиж хүчитгэнэ гэсэн мэдээллийг өгч байна.
Худалдан авагчийнхаа захиалгаар уурхайн компаниуд өмнө нь нийлж байгаад
70 тоннын даацтай авто зам тавьсан юм байна. Тэгсэн атлаа эдүгээ 70
тонны даацтай машин үйлдвэрлэхээ болиод 120-130 тоннын даацтайг
үйлдвэрлээд эхэлсэн төдийгүй замынхаа даацыг мөн хэмжээгээр нэмж
хүчитгэх шаардлага тавих болсон гэж ярьсан. Мөн түүнчлэн хэрэв энэ
замаа 130 тоннын даацтай болгож хүчитгэж чадахгүй гэвэл манайхаас 130
тоннын даацын замыг нүүрсний бартераар тавьж өгье гэдэг саналыг хүртэл
ирүүлсэн гэнэ.
Ухаа худаг-Гашуун сухайтын чиглэлд. Өөрөөр хэлбэл, манайхаас нүүрс
авахын тулд бартераар зам тавиад л нүүрсийг хямд үнээр гаргана гэсэн
үг. Магадгүй 130 тонны даацтай замыг тэдний хүсэлтээр тавьчих юм бол
дахиад хоёр жилийн дараа урд хөрш машинуудаа 200 тоннын даацтайгаар
үйлдвэрлээд эхлэхийг үгүйсгэхгүй. Ийм тохиолдол бүрт манайх замаа
дахин дахин хүчитгэнэ гэсэн үг л дээ. Энэ зармаар цаашид явбал манай
нүүрс засмал зам болж хувирна. Тийм болохоор төмөр замын асуудлаа л
даруйхан шийдэх хэрэгтэй байгаа нь харагдаж байгаа юм.
Ч.Чулуунцэцэг
Эх сурвалж: "Монголын мэдээ"
Овоолгоостой гэх шорооны учрыг олов, бид
Та Like дарж уул уурхайн мэдээллийг өдөр болгон facebook-ээр дамжуулан авах боломжтой
URL:
Сэтгэгдлүүд:
Сэтгэгдэл нэмэх
Шинэ мэдээ
Санал асуулга
Тавантолгойн хувьцааг иргэдэд бэлнээр тараах нь зөв үү?
Ханшийн мэдээ
Гадаад хувьцаа
Нью йоркын хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
BHP Billiton Ivanhoe Mines |
90.53 23.3 |
1.44 0.00 |
Австралийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
General Mining Corp Aspire Mining Limited |
0.145 0.52 |
0.00 -0.02 |
Лондонгийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
Petro Matd Limited polo Resources Limited |
123.5 5.4 |
0.00 0.02 |
Хонконгийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
Mongolian Mining Corporation Mongolia Energy |
9.59 1.14 |
0.00 -0.06 |
Торонтогийн хөрөнгийн бирж | ||
Шинэ бүтээл
Уул уурхайн ТОП 25 компани