- mram.gov.mn
- nea.gov.mn
- keestrackmongolia.mn
- erdenetmc.mn
- southgobi.mn
- mininginvestment.mn
- infomine.mn
- pam.gov.mn
- mn.mno.mn
- mmc.mn
- tsairt.mn
- energyresources.mn
- mongolgazar.mn
- monpolymet.mn
- international.mcs.mn
- erdenesmgl.mn
- tavantolgoi.mn
- mm.gov.mn
- tananimpex.mn
- investor.mn
- entree.mn
- mpi.mn
- absolutemining.mn
- adamasmining.mn
- uuluurhai.mn
- boroogold.mn
- sbt.mn
- ot.mn
- donbass.mn
- tanilgroup.mn
- baganuurmine.mn
- monmag.mn
- mining.mn
- cylpro.mn
- ewater.mn
- mera.mn
- digdog.mn
- guum.mn
- amc.mn
- miningmongolia.mn
- eitimongolia.mn
- mak.mn
- mongoliandiamondtool.mn
- lme.com
- altanrio.com
- bloomberg.com
- infomine.com
- sharyngol.com
- umamisf.com
- cengeolab.com
- noyonshish.com
- zamineservices.com
- tumurlug.e-darkhan.com
- mongolianminingjournal.com
- mnmining.net
Олборлолтоо нэмээд ч орлого нь ахихгүй монгол нүүрс
Монголын нүүрсний ганц чиглэсэн зах зээл бол Хятад
улс. Харамсалтай нь манай улсын түүхий эд болон эдийн засгийн өрсөлдөх
чадвар базаахгүй үнэлгээтэй яваа нь нүүрсний салбарт итгэлтэй тоглогч
байх боломжийг хазаарлаж байгаа нь тун тодорхой үнэн.
Үүнийг хувийн хэвшлийн томоохон компани болох MMC-ийн өнөөдрийн санхүүгийн нөхцөл байдлаас харж болно. Өнгөрсөн онд компани нийт 10.7 сая тонн нүүрс олборлосон нь өмнөх оноос даруй 44.5 хувиар өссөн үзүүлэлт болжээ. Харин нийт орлого 5.7 сая тонн нүүрс борлуулж 437.3 сая ам.долларын орлогоос бүрдэж байгаа бол өмнөх оны 474.5 сая ам.долларын орлогоос буурсан үзүүлэлт болжээ. Олборлолт нэмэгдээд байхад орлого буурч буй нь өнөөх л өрсөлдөх чадварын тухай асуудалд хамаатай. Ямар ч байсан нүүрсний борлуулалтын дундаж ханш 15 хувиар буурсанаас болж компанийн цэвэр алдагдал 58.1 сая ам.доллар болж өмнөх оноос 55.6 сая ам.доллараар өссөн байгаа билээ.
Уул уурхайн олон компани ерөнхийдөө энэ мэт бэрхшээлтэй тулгарч байгаа. Тэгэхээр дунд хугацаанд зайлшгүй шийдэх зүйл бол нүүрсний худалдан авагчийн тоог нэмэгдүүлэх, гарцаа сайжруулах зорилгоор зарим улстай хамтран ажиллахад чиглэхийг салбарын сайд танилцуулж байна.
Хэдийгээр яриа хэлэлцээрийн түвшинд байгаа ч Оросын нутгаар дамжуулан Хойд Солонгосын "Радеон” боомт руу нүүрс гаргах гарц байгааг эхний ээлжинд бид харсан. Ингэхдээ Хойд Солонгос руу нийт 20 мянган тонн нүүрс гаргах бөгөөд энэ оны гуравдугаар улирлаас ажил эхлэхийг "УБТЗ” Хувь нийлүүлсэн нийгэмлэгийн Тээвэр эрхэлсэн орлогч дарга Ш.Эрдэнэбулган мэдэгдсэн. Мэдээж энэ бол ганц л зах зээл. Мөн хязгаарлагдмал хэрэглээ шүү дээ.
Тиймээс экспортын төмөр замын асуудлаар эрх баригчдын хэрхэн шийдэхээс хамаарч манай улсын нүүрсний салбар хангалттай хөл дээрээ босохгүй нь тодорхой байгаа юм. Одоогоор царигийн хэрүүл, төмөр замын суурь хөрс шорооны ажлууд маргаан, тодорхойгүй байдлын дунд хэд хэдэн хаврыг үдээд байна. Тэр болтол нүүрсээ алдагдал багатайгаар борлуулаад сууж байх нь ганц зам болжээ.
Тэгэхээр одоохондоо бидний хүлээх зүйл бол зөвхөн нүүрсний үнэ өсөх найдвар байгаад итгэх. Учир нь манай улсын нүүрсний гол худалдан авагч Хятад улс нүүрсний хэрэглээгээ хязгаарлаж эхэлсэнтэй холбоотойгоор ирэх долдугаар сар хүртэл үнэ сэргэх боломжгүй байна. Дээр нь хэрэглээгээ танасан хятадуудад зориулж Австраличууд нүүрсний үнээ буулгасан нь манай улсын нүүрсний нийлүүлэлтэд шууд нөлөөлжээ.
Нэгэнт ийм байдал үүсчихлээ гээд асуудлыг өөрөөр харъя гэхээр урьд тавьсан өрөндөө Тавантолгойн нүүрсийг цөлмөгч Чалкогийн хүсэлт "Эрдэнэс Тавантолгой”-г хүнд байдалд оруулж байна.
"Чалко” компани нүүрсний үнийн уналт нүүрлэж буй энэ үед Монголын нүүрсийг хаа ч байхгүй хямд үнээр авах хүсэлтэй сууж байгаа бололтой. Хэдийгээр манай тал үнэ бууруулахгүй гэж хатуу шаардлага тавьсан ч "Чалко” хүлээн зөвшөөрөхгүй бол өр дарах, "Эрдэнэс Тавантолгой” эдийн засгийн үр өгөөжтэй үйл ажиллагаа явуулах асуудал мөн л хойшлогдох нь. Эндээс харахад хувийн хэвшлийнхэн нь алдагдалтай, эрсдэлтэй, төрийн өмчит аж ахуйн нэгж нь арчаагүй байдалтай сууж байгаа нь хэнд ч илхэн байгаа юм.
Үүнийг хувийн хэвшлийн томоохон компани болох MMC-ийн өнөөдрийн санхүүгийн нөхцөл байдлаас харж болно. Өнгөрсөн онд компани нийт 10.7 сая тонн нүүрс олборлосон нь өмнөх оноос даруй 44.5 хувиар өссөн үзүүлэлт болжээ. Харин нийт орлого 5.7 сая тонн нүүрс борлуулж 437.3 сая ам.долларын орлогоос бүрдэж байгаа бол өмнөх оны 474.5 сая ам.долларын орлогоос буурсан үзүүлэлт болжээ. Олборлолт нэмэгдээд байхад орлого буурч буй нь өнөөх л өрсөлдөх чадварын тухай асуудалд хамаатай. Ямар ч байсан нүүрсний борлуулалтын дундаж ханш 15 хувиар буурсанаас болж компанийн цэвэр алдагдал 58.1 сая ам.доллар болж өмнөх оноос 55.6 сая ам.доллараар өссөн байгаа билээ.
Уул уурхайн олон компани ерөнхийдөө энэ мэт бэрхшээлтэй тулгарч байгаа. Тэгэхээр дунд хугацаанд зайлшгүй шийдэх зүйл бол нүүрсний худалдан авагчийн тоог нэмэгдүүлэх, гарцаа сайжруулах зорилгоор зарим улстай хамтран ажиллахад чиглэхийг салбарын сайд танилцуулж байна.
Хэдийгээр яриа хэлэлцээрийн түвшинд байгаа ч Оросын нутгаар дамжуулан Хойд Солонгосын "Радеон” боомт руу нүүрс гаргах гарц байгааг эхний ээлжинд бид харсан. Ингэхдээ Хойд Солонгос руу нийт 20 мянган тонн нүүрс гаргах бөгөөд энэ оны гуравдугаар улирлаас ажил эхлэхийг "УБТЗ” Хувь нийлүүлсэн нийгэмлэгийн Тээвэр эрхэлсэн орлогч дарга Ш.Эрдэнэбулган мэдэгдсэн. Мэдээж энэ бол ганц л зах зээл. Мөн хязгаарлагдмал хэрэглээ шүү дээ.
Тиймээс экспортын төмөр замын асуудлаар эрх баригчдын хэрхэн шийдэхээс хамаарч манай улсын нүүрсний салбар хангалттай хөл дээрээ босохгүй нь тодорхой байгаа юм. Одоогоор царигийн хэрүүл, төмөр замын суурь хөрс шорооны ажлууд маргаан, тодорхойгүй байдлын дунд хэд хэдэн хаврыг үдээд байна. Тэр болтол нүүрсээ алдагдал багатайгаар борлуулаад сууж байх нь ганц зам болжээ.
Тэгэхээр одоохондоо бидний хүлээх зүйл бол зөвхөн нүүрсний үнэ өсөх найдвар байгаад итгэх. Учир нь манай улсын нүүрсний гол худалдан авагч Хятад улс нүүрсний хэрэглээгээ хязгаарлаж эхэлсэнтэй холбоотойгоор ирэх долдугаар сар хүртэл үнэ сэргэх боломжгүй байна. Дээр нь хэрэглээгээ танасан хятадуудад зориулж Австраличууд нүүрсний үнээ буулгасан нь манай улсын нүүрсний нийлүүлэлтэд шууд нөлөөлжээ.
Нэгэнт ийм байдал үүсчихлээ гээд асуудлыг өөрөөр харъя гэхээр урьд тавьсан өрөндөө Тавантолгойн нүүрсийг цөлмөгч Чалкогийн хүсэлт "Эрдэнэс Тавантолгой”-г хүнд байдалд оруулж байна.
"Чалко” компани нүүрсний үнийн уналт нүүрлэж буй энэ үед Монголын нүүрсийг хаа ч байхгүй хямд үнээр авах хүсэлтэй сууж байгаа бололтой. Хэдийгээр манай тал үнэ бууруулахгүй гэж хатуу шаардлага тавьсан ч "Чалко” хүлээн зөвшөөрөхгүй бол өр дарах, "Эрдэнэс Тавантолгой” эдийн засгийн үр өгөөжтэй үйл ажиллагаа явуулах асуудал мөн л хойшлогдох нь. Эндээс харахад хувийн хэвшлийнхэн нь алдагдалтай, эрсдэлтэй, төрийн өмчит аж ахуйн нэгж нь арчаагүй байдалтай сууж байгаа нь хэнд ч илхэн байгаа юм.
Т.Бэх
Олборлолтоо нэмээд ч орлого нь ахихгүй монгол нүүрс
Та Like дарж уул уурхайн мэдээллийг өдөр болгон facebook-ээр дамжуулан авах боломжтой
URL:
Сэтгэгдлүүд:
Сэтгэгдэл нэмэх
Шинэ мэдээ
Санал асуулга
Тавантолгойн хувьцааг иргэдэд бэлнээр тараах нь зөв үү?
Ханшийн мэдээ
Гадаад хувьцаа
Нью йоркын хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
BHP Billiton Ivanhoe Mines |
90.53 23.3 |
1.44 0.00 |
Австралийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
General Mining Corp Aspire Mining Limited |
0.145 0.52 |
0.00 -0.02 |
Лондонгийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
Petro Matd Limited polo Resources Limited |
123.5 5.4 |
0.00 0.02 |
Хонконгийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
Mongolian Mining Corporation Mongolia Energy |
9.59 1.14 |
0.00 -0.06 |
Торонтогийн хөрөнгийн бирж | ||
Шинэ бүтээл
Уул уурхайн ТОП 25 компани