- mram.gov.mn
- nea.gov.mn
- keestrackmongolia.mn
- erdenetmc.mn
- southgobi.mn
- mininginvestment.mn
- infomine.mn
- pam.gov.mn
- mn.mno.mn
- mmc.mn
- tsairt.mn
- energyresources.mn
- mongolgazar.mn
- monpolymet.mn
- international.mcs.mn
- erdenesmgl.mn
- tavantolgoi.mn
- mm.gov.mn
- tananimpex.mn
- investor.mn
- entree.mn
- mpi.mn
- absolutemining.mn
- adamasmining.mn
- uuluurhai.mn
- boroogold.mn
- sbt.mn
- ot.mn
- donbass.mn
- tanilgroup.mn
- baganuurmine.mn
- monmag.mn
- mining.mn
- cylpro.mn
- ewater.mn
- mera.mn
- digdog.mn
- guum.mn
- amc.mn
- miningmongolia.mn
- eitimongolia.mn
- mak.mn
- mongoliandiamondtool.mn
- lme.com
- altanrio.com
- bloomberg.com
- infomine.com
- sharyngol.com
- umamisf.com
- cengeolab.com
- noyonshish.com
- zamineservices.com
- tumurlug.e-darkhan.com
- mongolianminingjournal.com
- mnmining.net
Төмөр замынхан алдарт "McKinsey” компанийн нэрийг ашиглан мөнгө угаасан уу
Нэг км төмөр зам тавиагүй хэрнээ 745.26 сая ам.доллар урсгаж орхижээ
Тавантолгойн хувьцааг эзэмших гэсэн оросын тэрбумтануудын бодлого урт
удаан үргэлжилсэн байдаг. Тэд Монголын 6.5 тэрбум тонн коксжсон нүүрсэнд
эзэн сууж хятадуудад хямд зарах бодлогын хүрээнд Тавантолгойн хувьцааг
олон улсын биржид гаргахыг шахамдуулж байлаа. Харин Монголын
Засгийн газар баяжуулах үйлдвэр, авто болон төмөр замгүй
Тавантолгойн ордын хувьцааг гаргахыг зөвшөөрөөгүй.
Энэ шийдвэр хөрөнгийн бирж дээрээс Тавантолгойн хувьцааг "хураах”
гэж оросуудад маш хүнд туссан аж. Монгол Улсын Засгийн газар Таван
толгойгоо үнэ цэнэтэй болгохын тулд төмөр зам барих гэж чармайсан.
Харамсалтай нь төмөр зам барих төсөл дээр оросуудын утсан хүүхэлдэй очоод суучихсан учраас урагш хөдлөөгүй билээ.
Засгийн газар төмөр зам барих ажлыг оросуудын утсан хүүхэлдэйд өгч
асар том алдаа гаргасан. Тэр нөхөр төмөр замын ажлыг зовлон тоочин
олон жил гацааж үүргээ биелүүлээд ор мөргүй арилав бололтой.
ТЭЗҮ-гүй эхэлсэн төмөр замын сүйрэл
Аливаа бүтээн бүтээн байгуулалтыг асар их мөнгө дагалдаж байдаг.
Түүнтэй адилхан Төмөр замыг асар их мөнгө дагалдаж байсан. Хэдхэн жилийн
өмнө төмөр зам, Сайншандын бүтээн байгуулалт, аж үйлдвэрийн хувьгал
гэсэн уриа лоозонгууд сонсогдож байлаа. Төмөр зам, боловсруулах
үйлдвэрүүд цаасан дээр босч, дэлгэц дээр амилж хичнээн ч жил манийгаа
хуурав даа.
Яг үнэндээ бол энэ бүхэн залилангийн асар том хэрэг байлаа. Бүхэл бүтэн
ард түмнийг зальдаж орхисон юм шүү. Сайншандад Төмөр зам барих газар
шорооны ажлын нээлтэд Зам тээвэр, Барилга хот байгуулалтын сайд
Х.Баттулга, дэд сайд А.Гансүх нар оролцож үг хэлж байлаа. Төмөр замын
техник эдийн засгийн үндэслэл гарсан эсэх талаар асуухад Х.Баттулга
"Бидэнд цаг хугацаа алга” хэмээн товчхон өгүүлсэн юм. Ямар ч ТЭЗҮ-гүй,
сонгон шалгаруулалтгүй эхэлсэн төмөр зам бүтээн байгуулалт гэхээсээ
илүү ашиг хөөсөн гэрээ хэлцэлүүдээр дүүрэн байв.
Тухайлбал нэг км төмөр замыг 3.7 сая ам.доллараар барихаар компаниудтай
гэрээ хийсэн байдаг. Бусад оронд ямар өртгөөр хийдэг талаар асууж
тодруулсангүй. Яг манайх шиг хөрстэй, даваа нугачаатай Узбекистаны
Хайратан хотоос Афганистаны Мазар-и-Шариф хүртэлх 106.5 км замыг
Азийн хөгжлийн банкны санхүүжилтээр жилийн дотор барьсан байдаг. Яг
ижилхэн стандарттай, зураг төслөөр тавигдсан төмөр замын өртөг 1.6 сая
ам.доллар болжээ. Энэ өртөгт ажилчдын цалин хөлс, унаа, хоолны зардал
хүртэл орсон аж.
Гэтэл манайхан алтаар төмөр зам шиг тавьж байгаа аятай 3.7 сая
ам.доллар хэмээн үнэлсэн нь хэтэрхий идэмхий, уумхай гэлтэй. Дор хаяж
дундаас нь 1.3 сая ам.доллар унагаах гэсэн юмдаг уу даа. Энэ ажил
бүтэлтэй зүйл болоогүй. Баахан компаниуд учир зүггүй хөрс хуулалт
хийгээд эхэлжээ. 2011 онд Даланзадгад-Таван
толгой-Сайншанд-Баруун-Урт-Хөөт-Чойбалсан чиглэлийн хөрс хуулалт хийхээр
болсон.
Гэтэл тэр чиглэлүүд зөрөөтэй, буруу хөрс хуулалт гэгдээд эхэлсэн
байна. Улсаас ажил авсан компаниуд өөрийн хөрөнгөөр өгсөн зураг
чиглэлийн дагуу л хөрс хуулалт хийсэн гэдэг. Тэгэхээр тал хээрийн өнгөн
хөрсийг хэдэн зуун км хуулж хаясан улстай хэн хариуцлага тооцох бол.
Хэн буруу чиглэл буруу зам тавихыг зөвлөсөн байж таарах бэ. "Соц”
нийгмийн үед байсан бол гадаадын хорлон сүйтгэх ажиллагаа хэмээн
тайлбарлаж болохоор байлаа гэж.
Уг нь Зам тээвэр, барилга хот байгуулалтын яам гадаад дотоодын олон
зөвлөх компанитай гэрээ байгуулсан. Монголын Төмөр зам компани одоо
хүртэл сар бүр 300 гаруй мянган ам.долларын зөвлөх үйлчилгээний хөлс
төлдөг. Хэрвээ төлөхгүй бол Засгийн газар арбитрын шүүхэд очиж муугаа
үзнэ. ЗТБХБЯ-ны эрхмүүдийн гадны мэргэжилтнүүдэд ашигтайгаар хийсэн
гэрээ шүү дээ.
2011 оны гуравдугаар сарын 01-ний өдөр Монголын төмөр зам төрийн өмчит
компанийн ТУЗ хуралдаж АНУ-ын алдарт "McKinsey& company” гэдэг
компанийг Даланзадгад-Чойбалсангийн чиглэлийн 1100 км замын зөвлөхөөр
авсан. Энэ зөвлөх компанийн ажлын хөлс жилийн 5.650.000 ам.доллар
болжээ. Дансандаа 200 сая төгрөгтэй МТЗ төрийн өмчит компани энэ их
төлбөрийг яаж төлөх бэ.
Зам тээвэр, барилга хот байгуулалтын яамтай зөвшилцсөний эцэст гурван
илчит тэргээ банкинд барьцаалан 5.650.000 ам.долларыг зөвлөх багт
өгөхөөр болсон байдаг. Тэр компани нь жил хүрэхгүй хугацаанд "Шинэ төмөр
зам” төслийн ТЭЗҮ хийж өгчихөөд арилсан юм билээ. Ийм өндөр өртөгтэй
зөвлөх үйлчилгээ авах хэрэг байсан уу. Арай бага өртгөөр Монголын төмөр
замын инженерээр хийлгэж болоогүй гэж үү.
Тэр үнэтэй хийлгэсэн төмөр замын чиглэл нь буруу болоод явчихлаа.
Монголын талаас чиглэлийг нь өөрчилсөн асуудлууд бий. Тухайлбал "Дорнын
төмөр зам” компани Сайншандаас Цогт-Цэций хүртэлх төмөр замын хөрс
хуулалтыг хийсэн байдаг. Тэдний зураг төслөөр далан шорооны ажил
Зүүнбаянгийн төмөр замтай нийлэхээр хийгдсэн аж. Гэтэл Зам тээвэр
барилга хот байгуулалтын сайд Х.Баттулгын тушаалаар Сайншандын хойгуур
гарахаар болсон байна.
Х.Баттулга нарийн царигийг дэмжиж байжээ
Эндээс юу харагддаг бэ гэхээр Зам Тээвэр, барилга хот байгуулалтын сайд
Х.Баттулга өргөн цариг тавих зорилгогүй байсан нь мэдрэгдэнэ. Яагаад
өргөн царигтай нийлүүлсэнгүй бэ. Үүнээс болоод "Дорны төмөр зам” компани
төмөр замын дээгүүр гарах гүүр барихаар шороо овоолж хэрдээ л ажил
удсан байдаг юм билээ. Үүнээс гадна "McKinsey& company” компанийн
талаар хачирхалтай явдлыг зүгээр орхиж болохгүй.
АНУ-ын "McKinsey” гэдэг дэлхийд алдартай зураг төслийн компани бол бий.
Харин тэдний охин юм уу хараат "McKinsey& company” гэсэн нэртэй
Хятад улсад бүртгэлтэй компани байдаггүй гэх яриа хүчтэй гараад байгаа
юм. МИАТ-ийн экс удирдлагууд Хонконгт даатгалын компани хуурамчаар
байгуулаад тэр рүүгээ мөнгө шилжүүлж байсан билээ. Тэгээд тэр мөнгөө
Хонконгт очин хувааж авсан хэрэг дуусаагүй байна.
Түүнтэй адилхан алдарт "McKinsey” компанийн нэр дээр төгсгөл нэмээд
Хятадад бүртгүүлэн зөвлөх үйлчилгээ авсан юм биш байгаа. Яг ийм
хардлагууд хүчтэй яваад байгаа юм. Монгол Улсын Засгийн газар 100 гаруй
сая ам.долларын зөвлөх үйлчилгээ төмөр зам дээр авчихаад байна. Тэр их
мөнгийг эндээс урсгадаг, өгөх гэж улайрдаг бүлэглэлүүд байж болзошгүй
юм. Дэлхийд алдартай компаниудын нэрийг ашиглах, охин үр төл нь гэж
хулхидах, тендерт оролцох байдал манайд газар аваад байгаа аж.
Хорлон сүйтгэх ажиллагаа
Төмөр зам бариагүй хэрнээ 745.26 сая ам доллар гараад явчихсан. Зарим
нэг төлбөр хийгдээгүй байж болох ч өгөх нь тодорхой. Таван толгойгоос
Гашуунсухайт хүртэл төмөр зам тавихад 547 сая ам.доллар болно гэсэн
тооцоо бий.
Гэтэл төмөр зам бариагүй, халтар хултар хөрс хуулж байгаль сүйтгэчихээд
745.26 сая ам.доллар гаргачихаад байна. Энэ их мөнгө юунд зарцуулав
гэхээр цаасанд шүү дээ. Унаж яваа морио зөвлөгөө өгсөн этгээдэд өгдөг
монгол хүн байх уу.
Юунд мөнгө зарцуулав гэхээр Ухаахудаг-Гашуунсухайтын төмөр замыг
төрийн өмчит компанид шилжүүлэхэд хувийн хэвшилд төлөх зардал 59 сая
ам.доллар гэж байна. "Женко” Баттулгыг сайд байхад "Энержи ресрурс”
компанийг өөрийн хөрөнгөөр төмөр зам тавихаар ажиллаж байсан.
Гэтэл А.Гансүх болонгуутаа төмөр замыг нь улс хийхээр болсон гэдгийг
зарласан байдаг юм. Мөн тоглоомтой шүү. Ерөнхийдөө бол "Энержи ресурс”
компанийг төмөр зам түрүүлээд тавьчихна гэхээс айсан хэрэг л дээ.
Ийм төмөр зам тавиулахгүй байж байгаад Таван толгойн ордын хувьцааг
хөрөнгийн бирж дээр гаргах сонирхол оросуудад бий. "Энержи ресрурс”
компани зөндөө ажил хийсэн учраас мөнгөө нэхэх нь зөв. Тэдний ажлыг
авсан Солонгосын компани дахиад 40 гаруй сая ам.доллар нэмсэн байна
лээ.
Өөрөөр хэлбэл 200 саяар баригдах төмөр зам 244 сая ам.доллар боллоо
гэсэн үг. Энэ мэт олон компаниудын өөрийн хөрөнгөөр хийж байсан ажлыг
Зам тээвэр, барилга хот байгуулалтын яам нь булааж авсан.
Энэ мэт хорлонтой сайд нарын буруу ажиллагааны үрээр 30 гаруй компани
дампуурлын ирмэгт очиж өр ширэндээ баригдсан захирлууд нь шоронд орж
эхлэв. Уул талыг эрээлтэл үр ашиггүй хөрс хуулсан ч төрөөс мөнгө авах
ёстой. Тэд хий гэсэн ажлыг нь гүйцэтгэсэн хэрэг шүү дээ. Энэ бүхэн
хорлон сүйтгэх ажиллагаа биш гэж үү.
Т.Эрдэнэ
Эх сурвалж: Өглөөний сонин
URL:
Сэтгэгдлүүд:
Сэтгэгдэл нэмэхСанал асуулга
Тавантолгойн хувьцааг иргэдэд бэлнээр тараах нь зөв үү?
Нью йоркын хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
BHP Billiton Ivanhoe Mines |
90.53 23.3 |
1.44 0.00 |
Австралийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
General Mining Corp Aspire Mining Limited |
0.145 0.52 |
0.00 -0.02 |
Лондонгийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
Petro Matd Limited polo Resources Limited |
123.5 5.4 |
0.00 0.02 |
Хонконгийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
Mongolian Mining Corporation Mongolia Energy |
9.59 1.14 |
0.00 -0.06 |
Торонтогийн хөрөнгийн бирж | ||