- mram.gov.mn
- nea.gov.mn
- keestrackmongolia.mn
- erdenetmc.mn
- southgobi.mn
- mininginvestment.mn
- infomine.mn
- pam.gov.mn
- mn.mno.mn
- mmc.mn
- tsairt.mn
- energyresources.mn
- mongolgazar.mn
- monpolymet.mn
- international.mcs.mn
- erdenesmgl.mn
- tavantolgoi.mn
- mm.gov.mn
- tananimpex.mn
- investor.mn
- entree.mn
- mpi.mn
- absolutemining.mn
- adamasmining.mn
- uuluurhai.mn
- boroogold.mn
- sbt.mn
- ot.mn
- donbass.mn
- tanilgroup.mn
- baganuurmine.mn
- monmag.mn
- mining.mn
- cylpro.mn
- ewater.mn
- mera.mn
- digdog.mn
- guum.mn
- amc.mn
- miningmongolia.mn
- eitimongolia.mn
- mak.mn
- mongoliandiamondtool.mn
- lme.com
- altanrio.com
- bloomberg.com
- infomine.com
- sharyngol.com
- umamisf.com
- cengeolab.com
- noyonshish.com
- zamineservices.com
- tumurlug.e-darkhan.com
- mongolianminingjournal.com
- mnmining.net
Залбирах л үлдлээ
Дэлхий
дэлэгнэж, монголчууд "өвөл болохыг мартдаг” цаг иржээ. Иргэд улс
оронд нүүрлэсэн эдийн засгийн хүндрэлийг умартан хамаг мөнгөө
хонь, хуушуур хоёрт өгөхөөр зэхэж байна. Баяр ёслолыг элбэг дэлбэг
угтвал тэр жилдээ өнгөтэй өөдтэй явна гэж бэлгэшээдэг монгол ёсоо
буруутгалтай биш.
Эрх баригчид "Үүнийг л баталчихвал эдийн засаг сэргэж сайн сайхан
болно” гэж ухуулаад байсан Ашигт малтмалын тухай хууль, Газрын тосны
тухай хуулиа чуулган завсарлахтай уралдаад баталчихсан болохоор "Намар
гэхэд гайгүй болчихно” гэлцэн сэтгэл амар наадамлах нь аргагүй. Гэвч,
баталчихвал л мөнгөтэй болчих юм шиг ярьсаар баталсан тэр хуулиуд
иргэдийн амьдралд шууд нөлөөлдөг хууль биш. Өөрсдөөс шалтгаалах
бүхнийг хийхээс гадна "Эдийн засгийн бурхан тэнгэр”-т олон удаа
залбирч байж л иргэдийн амьдралд гэгээ тусах магадлалтай юм.
Товчхондоо, бүх зүйл сайхан болох болоогүй байна. Ашигт малтмалын
тухай хуулийн тухайд гэхэд, хайгуул хийх талбайгаа товлож, хөрөнгө
оруулагчидтай тохирчихсон бизнесмэнүүдийн ажил амжилттай байж гэмээ
нь хэдэн ажлын байр бий болж, дам утгаараа улс орны эдийн засагт
эергээр нөлөөлөх жишээтэй.
Ашигт малтмалын хуульд орсон чухал өөрчлөлтийн нэг нь хайгуулын
тусгай зөвшөөрлийг одоо байгаагаас нь хоёр дахин нэмэгдүүлж нийт газар
нутгийн 15 хувьд хүргэх тухай. Нэмэгдэж байгаа 7.5 хувь дээр хөрөнгө
оруулах гадныхан хоёр хөршөөс эхлээд олдох байх л даа. Гэхдээ бас
залбирах хэрэг гарна. Хайгуулын тусгай зөвшөөрөл бол ашиглалтынх биш
шүү дээ. Тэндээс юм гарч ч болно, үгүй ч байж болно. Гадны хөрөнгө
оруулагчид маш их хөрөнгөөр хоосон талбайд хайгуул хийж, юу ч олохгүй
гарах магадлал их.
Монгол Улс бүх газар нутгийнхаа 47 хувьд хайгуулын тусгай зөвшөөрөл
олгочихсон байсан үе бий. Өөрсдөө мөнгө гаргаад хайгуул хийж
чадахгүйгээс хойш "Юм олбол давуу эрхээр эзэмшүүлээд хамтарч
ашиглая” гэсэн зарчим тэр үед үйлчилж байсан нь тийм ч буруу биш.
Гагцхүү эдийн засгийн боломжийг нь тооцолгүй нэг аж ахуйн нэгжид
хэтэрхий их талбай, олон лиценз олгосон нь алдаа байсан юм.
Жишээлбэл, Оюутолгой гэсэн ганц төслөө хөрөнгө гаргаад
санхүүжүүлчихэж чадахгүй "Айвенхоу майнз”-д хэтэрхий олон тусгай
зөвшөөрөл өгч "ченж” хийх боломж олгосон нь анхнаасаа буруу байсан. Ийм
аж ахуйн нэгж олон байсан, одоо ч байгаа. Олон зөвшөөрөл авчихаад
хөрөнгө гаргаж хайгуул хийж чадахгүй болохоороо өөр хөрөнгө
оруулагчид шилжүүлдэг, ингэхдээ ашиг гаргаж зардаг байсан явдал харин
шинэ хууль гарснаар цэгцэрч байна.
Төр хайгуулын лиценз олгох талбайг зааж өгдөг болсноор "Чадал, хэр
хэмжээндээ таарсан хэмжээний талбайд зөвшөөрлөө ав. Тэр талбайнхаа тэдэн
хувьд тийм хэмжээний хөрөнгөөр хайгуул заавал хийсэн байх шаардлагатай.
Чадахгүй бол буцааж өг” гэж хэлж чаддаг боллоо гэсэн үг юм. Энэ бол
яалт ч үгүй маш том дэвшил. Шинэ, шинэ ордууд нээгдэх тусам улс орны
үнэлэмж өсч, ирээдүй нь баталгааждаг. Тиймээс хайгуулын лицензийг
олгохгүй байсаар үгүй болгох биш, зохистой хэмжээнд /15 хувь/ барих
болсон нь зөв.
Эрх баригчид гэхдээ хайгуулд найдахаас гадна нөөц нь тогтоогдчихсон
ордуудаа ашиглах тал дээр анхаарах ёстой. Төсвийн хөрөнгөөр нөөц нь
тогтоогдчихсон том ордууд дээрээ хөрөнгө босгож ашиглах, уул уурхайн
салбарт хамаг байдаг хөрөнгөө зарчихсан үндэсний аж ахуйн нэгжүүдээ
дэмжээд босгоод ирвэл үр дүн илүү хурдан гармаар санагдана.
Шинэ хуульд туссан байсан ч батлагдах явцад хасагдсан нэг чухал
өөрчлөлт нь төр уул уурхайн салбараас зайгаа барих болсон явдал. "Төр
муу менежер” гэж ярьдаг хэрнээ "Төр авах ёстой, эзэмших ёстой” гэж
хачин юм ярьдаг. Нэр бүхий бизнесмэнүүдээс хувьцааг нь хурааж байх
үед УИХ-ын гишүүн асан А.Мурат "Төр муу менежер, гэхдээ Тавантолгойг
авах ёстой” гэж хэлж байлаа. Одоогоос зургаан жилийн өмнө.
Тэр үеэс хойш Тавантолгойн бүлэг ордын төрийн мэдлийн хэсэг нь
бараг хөдөлсөнгүй. Тавантолгойг ингэж унтаж байх зуур урд хөршөөс
хөрөнгө оруулалт татсан ч гэсэн Ухаа худагийн орд амжилттай ажиллаж
байна.
Хэрвээ нэгэнт л зэрэг зэрэг ашиглаж "тэсрэлт” хийж чадахгүй юм бол
хувийн хэвшилд боломжийг нь олгоод төр аж ахуйн ажилд нь хутгалдахгүй
зөвхөн ашгаа хүртээд явах гэдэг байж болох хувилбар. Энэ зарчмын
анхны үр дүн нь Цагаан суваргын зэс молибдений орд боллоо. Амжилттай
ажиллаж босгоод ирээсэй гэж залбирах л үлдэж байна.
Ашигт малтмалын шинэ хууль батлагдсанаар "Урт нэртэй хууль”-д
хамрагдах талбайд олгогдсон тусгай зөвшөөрлүүд сэргэж байгаа.
Ингэснээр байгаль орчинд сөргөөр нөлөөлөх хэдий ч энэ нь 2-3,
сунгалаа гэхэд таван жил үйлчлэх юм. Дээрээс нь төр хөрөнгө
оруулагчдын нэхэмжилсэн асар их төлбөрөөс чөлөөлөгдөж байна. Шинэ
хууль ёсоор "Урт нэртэй хууль”-ийн талбайд дахин зөвшөөрөл олгохгүй
учир цаад тал нь таван жилийн дараа энэ асуудал цэгцэрч, Б.Бат-Эрдэнэ
тэргүүтэй гишүүдийн санаа амрах нь. Тэр болтол "Гол усыг минь бага шиг
бохирдуулаад гараасай билээ” гэж залбирахаас өөрцгүй.
Наадам дөхүүлээд бушуухан батлагдсан бас нэг хууль нь Газрын тосны
тухай хууль. Гэхдээ гишүүдийн ярьж байгаагаас үзвэл, өмнөхөөсөө
дээрдээгүй, 1993 оны гэрээгээ баталгаажуулсан хууль гарсан
бололтой. Гэхдээ Д.Ганхуяг сайдын ярьж байгаагаас үзвэл,
бүтээгдэхүүн хуваах гэрээний хувь хэмжээ хэвээрээ үлдсэн ч манайх өөрт
ногдох тосоо боловсруулах боломжтой болжээ. Үүнээс "Петро Чайна Дачин
Тамсагтай хийсэн гэрээнд бага зэрэг өөрчлөлт орсон бололтой. Дарханы
үйлдвэр бичиг цаасны ажил нь дууссан. Хурдхан баригдаасай. Бас л
залбирал.
Эндээс харахад, сая батлагдсан хууль эдийн засагт огцом нөлөөлөхгүй
нь тодорхой байна. "Хоёр дахь Эрдэнэт” гэж нэрлэдэг Тавантолгой
Хятадын компанид 120 сая ам.долларын өртэй. Энэ жилдээ багтаад
нүүрсээр өрөө дарчихна гэж байсан ч цаад тал нь "агуулах дүүрсэн” гэсэн
шалтгаар эрчимтэй зөөхөө больсон гэнэ. Ингэхээр өр төлөгдөж,
тавантолгой ашиг олж эхлэх хугацаа улам л цаашилсаар. Гэхдээ тус
компани болгох бүтээх талаас хичээж ажиллаж байна. Цагийн байдал тийм ч
сайн биш байна. "Монгол хүн амны билгээр” гэж ярилцдаг ч нижгэр
наадамлаж, мөнгө үрэх хэрэг одоохондоо алга.
Х.Батсайхан
Эх сурвалж: www.mminfo.mn
URL:
Сэтгэгдлүүд:
Сэтгэгдэл нэмэхСанал асуулга
Тавантолгойн хувьцааг иргэдэд бэлнээр тараах нь зөв үү?
Нью йоркын хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
BHP Billiton Ivanhoe Mines |
90.53 23.3 |
1.44 0.00 |
Австралийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
General Mining Corp Aspire Mining Limited |
0.145 0.52 |
0.00 -0.02 |
Лондонгийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
Petro Matd Limited polo Resources Limited |
123.5 5.4 |
0.00 0.02 |
Хонконгийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
Mongolian Mining Corporation Mongolia Energy |
9.59 1.14 |
0.00 -0.06 |
Торонтогийн хөрөнгийн бирж | ||