- mram.gov.mn
- nea.gov.mn
- keestrackmongolia.mn
- erdenetmc.mn
- southgobi.mn
- mininginvestment.mn
- infomine.mn
- pam.gov.mn
- mn.mno.mn
- mmc.mn
- tsairt.mn
- energyresources.mn
- mongolgazar.mn
- monpolymet.mn
- international.mcs.mn
- erdenesmgl.mn
- tavantolgoi.mn
- mm.gov.mn
- tananimpex.mn
- investor.mn
- entree.mn
- mpi.mn
- absolutemining.mn
- adamasmining.mn
- uuluurhai.mn
- boroogold.mn
- sbt.mn
- ot.mn
- donbass.mn
- tanilgroup.mn
- baganuurmine.mn
- monmag.mn
- mining.mn
- cylpro.mn
- ewater.mn
- mera.mn
- digdog.mn
- guum.mn
- amc.mn
- miningmongolia.mn
- eitimongolia.mn
- mak.mn
- mongoliandiamondtool.mn
- lme.com
- altanrio.com
- bloomberg.com
- infomine.com
- sharyngol.com
- umamisf.com
- cengeolab.com
- noyonshish.com
- zamineservices.com
- tumurlug.e-darkhan.com
- mongolianminingjournal.com
- mnmining.net
Д.Баяраа: Манай улс дэлхийн хэмжээнд татварын тааламжтай улс орон гэж үнэлэгддэг
"Иргэдийн оролцоо ба шилдэг агентлаг тодруулах аян”-ы хүрээнд Татварын
ерөнхий газрын Татвар төлөгчдөд үйлчлэх газрын дарга Д.Баяраатай
ярилцлаа.
-Монгол Улсын төсвийг бүрдүүлэгч их айлыг мөнгө хураадаг байгууллага мэтээр ойлгох нь энгийн үзэгдэл. Татварын ерөнхий байгууллагын үйл ажиллагааг товчхон тайлбарлавал?
-Монгол Улсын төсвийг бүрдүүлдэг хоёр том айл байдаг. Нэг нь Гаалийн ерөнхий газар, нөгөө нь манайх буюу Үндэсний татварын алба. Мэдээж нийгмийн даатгал ч бас орно. Мөн татварын бус орлого гэж бий. Эдгээрээс орлого төвлөрүүлж, төсвийг бүрдүүлдэг. Үндсэн татварын албаны хэмжээг авч үзвэл Монгол Улсын нийт төсөв 7.3 их наяд төгрөг бүрдүүлэх ёстой. Үүнээс татварын алба гурван их наяд төгрөгийг оруулна гэж УИХ-аар баталсан.
Тэгэхээр татварын алба дотооддоо үйл ажиллагаа явуулж байгаа аж ахуйн нэгжээс татвар цуглуулна гэсэн үг. Үүнийг Монгол Улсын 20 орчим хуулиар зохицуулдаг. Харин төвлөрүүлсэн төсвийг эргүүлээд улсын хөгжил, цэцэглэлт болон төрийн байгууллагууд, засаг захиргаа, ард түмний эрүүл мэнд, боловсрол, соёл урлаг, спортыг хөгжүүлэх гэх мэт төрийн үйлчилгээний үйл ажиллагааг санхүүжүүлэхэд зарцуулдаг гэдгийг иргэд маань сайн мэдэж байгаа байх.
Тиймээс татварын орлогыг цуглуулахтай холбогдсон үйлчилгээ, боловсролыг дээшлүүлэхийн төлөө мөн ажилладаг. Татварын албаны хамгийн гол зорилго нь татварын хууль тогтоомжийг хэрэгжүүлэхээр ажиллаж байгаа иргэд, аж ахуй нэгж байгууллагад туслах, үйлчилгээ үзүүлэх мэдээллээр хангах зорилготой. Эцсийн дүндээ татварын хууль тогтоомжийг тэгш, шударгаар хэрэгжүүлдэг тогтолцоог нь хэрэгжүүлэх юм.
-Эдгээр зорилгыг биелүүлэхийн тулд хэр олон хүн татварын албанд хүчин зүтгэж байгаа вэ?
-Одоогоор улсын 1800 гаруй байцаагч ажиллаж байна. Бүх аймаг, суманд татварын улсын байцаагч ажилладаг. Ихэнх суманд нэг байцаагч, томоохон сумдад 2-3 хүний бүрэлдэхүүнтэй татварын тасаг ажилладаг. Аймгуудад бол татварын хэлтэс бий. Харин Өмнөговь аймагт татварын газар ажилладаг. Мөн Нийслэлийн татварын газар, дүүргүүдэд татварын хэлтсүүд ажиллаж байна. Ерөнхийдөө татварын алба нь босоо удирдлагатай байгууллага.
-Татварын алба боловсон хүчин хангалттай байдаг биз дээ. Танилтай хүн л татварын байцаагч болдог гэж ярьдаг шүү дээ?
-Иргэд сүүлийн жилүүдэд төрийн албанд орж ажиллах хүсэл, сонирхол ихтэй болсон. Татварын албаны ажилчид ч яг л Төрийн албан хаагчийн шалгалт өгч, сонгон шалгаруулалтаар орж ажилладаг. Дашрамд сонирхуулахад шууд татварын байцаагч болчихдоггүй. Эхний ээлжинд татвар хураагчаар жил орчим ажиллаад дахин шалгалт өгч татварын улсын байцаагч болдог. Ер нь нэлээд нарийн шалгуур үзүүлэлтээр энэ албанд тэнцэхүйц шалгалт өгдөг. Манайх татварын албаны боловсон хүчний бодлогынхоо дагуу шалгаруулж ажилд авдаг.
-Гэхдээ л хахууль өгч ороод, ашиг хүртэх сонирхолтой хүн байцаагч болох гээд зүтгээд байдаг гэх хандлага нийгэмд давамгайлдаг?
-Тийм зүйл байхгүй болов уу гэж боддог. Бид ч хоорондоо ярилцдаг, төрийн албан хаагчид ч ярилцдаг байх. Хувийн хэвшлийнхэнтэй харьцуулбал үзэхэд хувийн хэвшилд ажиллаж байгаа хүмүүсийн амьдралын түвшин өндөр байдаг. Харин төрийн албан хаагчид амьдрал нь учиргүй дэвжээд байх нь юу л бол. Нэгэн хэвийн л байгаад байдаг. Татварын албанд орчихоод цалингаасаа гадна, илүү орлого олоод байдаг зүйл байхгүй. Өөрийн тань асуусан тодорхой цөөн тооны хүний яриа л байх. Мэдээж ганц, хоёр хүний асуудал гэвэл би түүнийг үгүйсгэж чадахгүй.
-Гэхдээ татварынхан авлига хээл хахуульд идэгдсэн, зарим байцаагч, дарга нар нь шалгагдаж байгаа гэхээр бас ч тийм цэвэрхэн байгууллага гэж хэлэхэд хэцүү юм шиг ээ?
-Манай байгууллага авилгын асуудлыг нэлээд анхаардаг. Байнга мөнгөтэй харьцдаг учраас гааль болон татварын албаныхан авлига, хээл хахуульд өртөх магадлал өндөр байдаг байх. Тэгэхээр үүнээс сэргийлэхийн тулд бид нэлээд ажил зохион байгуулдаг. Үндэсний татварын алба өнгөрсөн 2013 оны долоодугаар сард авилгатай тэмцэх хөтөлбөр гаргаж, батлаад, хэрэгжүүлээд явж байна. Ер нь жил бүр авлигаас ангид байх зорилт, төлөвлөгөө гарган, ажилладаг.
-Тэр бодлогыг хэрхэн хэрэгжүүлдэг юм бол?
-Бид татвар төлөгчтэй шууд бус байдлаар буюу үйл ажиллагаагаа автоматжуулах, цахимжуулах ажлууд хийж байгаа. Бүх тайлан, мэдээллийг татвар төлөгчид цахимаар өгдөг болчихсон. Мөн хяналт шалгалтын үйл ажиллагаагаа эрсдэлд суурилсан программын дагуу аль болох зөрчилтэй хэсгийг сонгож ажиллах, программынхаа дагуу аль хэсэг татвараас зайлсхийсэн, татварын зөрчилтэй байх магадлал нь өндөр байна вэ гэдгээс судлаж хийж байгаа. Энэ мэтчилэн бүтэц, зохион байгуулалтын үүднээс ангид байх асуудлыг дэвшүүлээд ирэхээр авлигаас ангид дэвшилттэй түвшинд очно гэж харж байгаа.
-Тэгээд үнэхээр авлигаас ангид байж чадах болов уу?
-Тэмүүлж байгаа л гэж ойлгож байна. Чадах түвшиндээ явуулж л байгаа. Гэхдээ 100 хувь гэж хэлж чадахгүй. Яагаад гэвэл хүмүүсийн сэтгэлгээг өөрчилнө гэдэг маш их асуудал.
-Мэдээж сэтгэлгээг өөрчлөхийн зэрэгцээ ахуй амьдрал, нийгмийн асуудал чухал биз?
-Тэгэлгүй яах вэ. Тиймээс энэ асуудлыг маш сайн анхаарч нийгмийн асуудлыг шийдвэрлэх хөтөлбөр гарган, хэрэгжүүлж байгаа. Тухайлбал бид төсвөөс хөрөнгө босгоно гэдэг маш хүндрэлтэй асуудал. Одоогийн байдлаар аймаг, нийслэл, дүүрэг орон нутгийн засаг захиргааны байгуулллага, Засаг дарга нартай "орон нутгийн татварын орлогыг давуулан биелүүлбэл ойролцоогоор 3-5 хувийг урамшуулал маягаар авна” гэх утгатай гэрээ байгуулж ажиллаж байгаа. Ийм маягаар ажиллахад өнгөрсөн онд Баянгол, Баянзүрх дүүрэг нэлээд сайн ажилласан. Түүнийгээ Татварын ерөнхий газарт төвлөрүүлж нийт хүмүүсийнхээ асуудлыг шийддэг. Энэ нь нэлээд үр дүнгээ өгч байгаа. Саяхан 40 гаруй хүний нийгмийн асуудлыг шийдсэн. Мэдээж шударгаар шийдье гэсэн зорилго тавьсан. Дээд тал нь 10, 20 сая төгрөгийн дэмжлэг үзүүлэх маягаар ажиллаж байгаа. Мөн банкуудтай гэрээ байгуулан аль болох хөнгөлттэй хүүтэй болгох найман хувийн зээлтэй орон сууцын квотыг нэмэгдүүлэх зэргээр боломжтой зүйлийг хийж байна.
-Ингэхэд одоогийн мөрдөж байгаа хууль өнөөгийн нийгэмд хэр таатай нөхцөлтэй вэ?
-Дэлхийн банк, олон улсын санхүүгийн корпорациас "Бизнес эрхлэхүй” гэсэн судалгаа хийдэг. Тухайн орныг бизнес эрхлэхэд хэр таатай вэ гэдгийг жил бүр судлан индекс гаргадаг. Манай улсын хувьд 189 орноос энэ онд 74 дүгээр байрт орсон. Ингэхдээ бизнес эхлүүлэх, гэрээ хэрэгжүүлэх, хөрөнгө оруулалт буюу банкнаас зээл авах, хил гаалийн үйл ажиллагаа, дэд бүтэц гэх зэргээр 10 гол асуудлыг шалгуур болгодог.
Дэлхийн хэмжээнд, тэр дундаа Азидаа манай улсыг татварын дарамт багатай гэж үздэг. Бид 2007 оноос татварын шинэчлэлт нэлээд хийж эхэлсэн. Аж ахуйн, хувь хүний орлогын татвар, нийгмийн даатгалын шимтгэл 10 хувьтай болсон. Аж ахуйн нэгжийн татвар нь гурван тэрбум төгрөгөөс дээш ашигтай ажиллавал 25 хувийн татвар, бусад нь 10 хувь. Нийт аж ахуйн байгууллагын 99.9 хувь нь 10 хувиараа төлж байгаа. Ер нь татварын тааламжтай улс орон гэж дэлхийн хэмжээнд үнэлэгддэг.
Харин газар ашигласны болон усны, байгалийн нөөц ашигласны төлбөр, тээврийн хэрэгсэл, үл хөдлөх хөрөнгийн татварууд нийлэхээр татвар төлөгчдөд нэлээд дарамт болж байгаа нь ажиглагддаг. Үндсэндээ татвар төлөгч нар бололцоотой хэмжээний биш болчихоод байгаа шүү дээ. Тиймээс шинэчлэлийн Засгийн газар анхнаасаа татварын шинэ механизмийг бий болгоно, шинэчлэл хийнэ гэсэн конвенцийг гаргаж ирсэн. Тэр утгаараа татвар шинэчлэлийн ажлуудыг хийж байгаа. Тухайлбал аж ахуйн нэгжийн татвар дээр нэлээд өөрчлөлт оруулна. Ингэхдээ бизнесийн зардлуулыг татвар ногдуулахаас хасдаг болъё.
Өөрөөр хэлбэл яг цэвэр үлдэж байгаа ашгаас нь татвар авна гэсэн үг. Жижиг дунд аж ахуйн нэгжүүдэд нэг хувийн татвартай буюу нийт төлсөн татварын 90 хувийг буцааж өгнө гэх зэргийн шинэчлэл явагдаж байна. Хөрөнгийн татваруудыг нэгтгэж нэг болгох байх. Гэхдээ энэ бол Сангийн яам Засгийн газрын хэмжээнд яригдаж буй юм.
-Хэрвээ энэ багц хууль батлагдвал иргэдэд ямар боломж бий болох бол?
-Нийт татварынхаа дарамтыг нь багасгаад өгчихөөр өөрт нь үлдэж байгаа орлого нэмэгдэнэ. Тэр орлогоосоо татвар төлөгч техник технологио шинэчлэх, ахуйгаа дээшлүүлэх боломжтой болно. Ингэж эдийн засагт нь үлдэж байгаа мөнгийг нэмэгдүүлээд өгөхөөр хөгжих боломж нь бүрдүүлж, цаашид татварын орлого нэмэгдэнэ.
-Ер нь татвар төлөгчид маань татвараа хэр дуртай төлж байна?
-Сүүлийн 10 жилийн хандлагаас харахад хүмүүсийн сэтгэлгээний өөрчлөлт нэлээд сайн явагдаж байна гэж ойлгож байгаа. Өмнө нь татвар төлөөд яах ч билээ, аваад үлдчих юмсан гэх бодол их байсан байх. Одоо бол иргэдийн татварын боловсрол дээшилсэн гэж үзэж байгаа.
Бид ч иргэдийг аль болох багаас нь татварын боловсрол эзэмшүүлэхийн тулд сурагчдын хичээлийн программд оруулахаар ярьж байна. Үр дүн гарч байгаа. Нийт иргэдийн 70 орчим хувь татвар төлж байна гэсэн судалгаа бий. Өөрөөр хэлбэл далд эдийн засаг 30 хувийг эзэлж байна гэсэн үг юм. Үүнийг 700-800 тэрбум төгрөг алдаад явж байна аа гэсэн ерөнхий тооцоо хийсэн байгаа.
-Далд эдийн засгийг арилгахын тулд яавал дээр вэ?
-Дэлхий дээр татварын хоёр систем байдаг. Татвараа өөрөө төлдөг энэ системийг бид хэрэглээд явж байгаа. Нөгөө нь татварын алба тооцоолж татвараа авдаг. Бидний хэрэглэж байгаа системийн хамгийн гол зүйл нь иргэдийн боловсрол.
-Тиймээс л Татвар төлөгчдийн өдрийг зохион байгуулж заншсан байх нь?
-Тиймээ. Бид энэ жил 15 дахь удаагаа Татвар төлөгчдийн өдрийг тэмдэглэх гэж байна. Энэ удаа "Татвар төлөгч танд баярлалаа” сэдвийн хүрээнд ирэх даваа гараг буюу энэ сарын 9-ний өдрөөс эхлэн долоо хоногийн туршид зохион байгуулна. Үүний хүрээнд уламжлал ёсоор сурагчдын дунд гар зургийн болон зохион бичлэгийн уралдаан болно.
Мөн Лектор төвийнхэнтэй хамтран илтгэлийн уралдаан, оюутнууд болон мэргэжилтнүүдийн дунд татвар холбоотой сэдвээр АСК тэмцээн зохион байгуулах зэргээр олон арга хэмжээ бэлтгээд байна. Түүнчлэн татвар төлөгчдөд зориулсан сургалтууд эхэлчихсэн явагдаж байгаа бөгөөд иргэд маш идэвхтэй оролцож байгаа.
-Монгол Улсын төсвийг бүрдүүлэгч их айлыг мөнгө хураадаг байгууллага мэтээр ойлгох нь энгийн үзэгдэл. Татварын ерөнхий байгууллагын үйл ажиллагааг товчхон тайлбарлавал?
-Монгол Улсын төсвийг бүрдүүлдэг хоёр том айл байдаг. Нэг нь Гаалийн ерөнхий газар, нөгөө нь манайх буюу Үндэсний татварын алба. Мэдээж нийгмийн даатгал ч бас орно. Мөн татварын бус орлого гэж бий. Эдгээрээс орлого төвлөрүүлж, төсвийг бүрдүүлдэг. Үндсэн татварын албаны хэмжээг авч үзвэл Монгол Улсын нийт төсөв 7.3 их наяд төгрөг бүрдүүлэх ёстой. Үүнээс татварын алба гурван их наяд төгрөгийг оруулна гэж УИХ-аар баталсан.
Тэгэхээр татварын алба дотооддоо үйл ажиллагаа явуулж байгаа аж ахуйн нэгжээс татвар цуглуулна гэсэн үг. Үүнийг Монгол Улсын 20 орчим хуулиар зохицуулдаг. Харин төвлөрүүлсэн төсвийг эргүүлээд улсын хөгжил, цэцэглэлт болон төрийн байгууллагууд, засаг захиргаа, ард түмний эрүүл мэнд, боловсрол, соёл урлаг, спортыг хөгжүүлэх гэх мэт төрийн үйлчилгээний үйл ажиллагааг санхүүжүүлэхэд зарцуулдаг гэдгийг иргэд маань сайн мэдэж байгаа байх.
Тиймээс татварын орлогыг цуглуулахтай холбогдсон үйлчилгээ, боловсролыг дээшлүүлэхийн төлөө мөн ажилладаг. Татварын албаны хамгийн гол зорилго нь татварын хууль тогтоомжийг хэрэгжүүлэхээр ажиллаж байгаа иргэд, аж ахуй нэгж байгууллагад туслах, үйлчилгээ үзүүлэх мэдээллээр хангах зорилготой. Эцсийн дүндээ татварын хууль тогтоомжийг тэгш, шударгаар хэрэгжүүлдэг тогтолцоог нь хэрэгжүүлэх юм.
-Эдгээр зорилгыг биелүүлэхийн тулд хэр олон хүн татварын албанд хүчин зүтгэж байгаа вэ?
-Одоогоор улсын 1800 гаруй байцаагч ажиллаж байна. Бүх аймаг, суманд татварын улсын байцаагч ажилладаг. Ихэнх суманд нэг байцаагч, томоохон сумдад 2-3 хүний бүрэлдэхүүнтэй татварын тасаг ажилладаг. Аймгуудад бол татварын хэлтэс бий. Харин Өмнөговь аймагт татварын газар ажилладаг. Мөн Нийслэлийн татварын газар, дүүргүүдэд татварын хэлтсүүд ажиллаж байна. Ерөнхийдөө татварын алба нь босоо удирдлагатай байгууллага.
-Татварын алба боловсон хүчин хангалттай байдаг биз дээ. Танилтай хүн л татварын байцаагч болдог гэж ярьдаг шүү дээ?
-Иргэд сүүлийн жилүүдэд төрийн албанд орж ажиллах хүсэл, сонирхол ихтэй болсон. Татварын албаны ажилчид ч яг л Төрийн албан хаагчийн шалгалт өгч, сонгон шалгаруулалтаар орж ажилладаг. Дашрамд сонирхуулахад шууд татварын байцаагч болчихдоггүй. Эхний ээлжинд татвар хураагчаар жил орчим ажиллаад дахин шалгалт өгч татварын улсын байцаагч болдог. Ер нь нэлээд нарийн шалгуур үзүүлэлтээр энэ албанд тэнцэхүйц шалгалт өгдөг. Манайх татварын албаны боловсон хүчний бодлогынхоо дагуу шалгаруулж ажилд авдаг.
-Гэхдээ л хахууль өгч ороод, ашиг хүртэх сонирхолтой хүн байцаагч болох гээд зүтгээд байдаг гэх хандлага нийгэмд давамгайлдаг?
-Тийм зүйл байхгүй болов уу гэж боддог. Бид ч хоорондоо ярилцдаг, төрийн албан хаагчид ч ярилцдаг байх. Хувийн хэвшлийнхэнтэй харьцуулбал үзэхэд хувийн хэвшилд ажиллаж байгаа хүмүүсийн амьдралын түвшин өндөр байдаг. Харин төрийн албан хаагчид амьдрал нь учиргүй дэвжээд байх нь юу л бол. Нэгэн хэвийн л байгаад байдаг. Татварын албанд орчихоод цалингаасаа гадна, илүү орлого олоод байдаг зүйл байхгүй. Өөрийн тань асуусан тодорхой цөөн тооны хүний яриа л байх. Мэдээж ганц, хоёр хүний асуудал гэвэл би түүнийг үгүйсгэж чадахгүй.
-Гэхдээ татварынхан авлига хээл хахуульд идэгдсэн, зарим байцаагч, дарга нар нь шалгагдаж байгаа гэхээр бас ч тийм цэвэрхэн байгууллага гэж хэлэхэд хэцүү юм шиг ээ?
-Манай байгууллага авилгын асуудлыг нэлээд анхаардаг. Байнга мөнгөтэй харьцдаг учраас гааль болон татварын албаныхан авлига, хээл хахуульд өртөх магадлал өндөр байдаг байх. Тэгэхээр үүнээс сэргийлэхийн тулд бид нэлээд ажил зохион байгуулдаг. Үндэсний татварын алба өнгөрсөн 2013 оны долоодугаар сард авилгатай тэмцэх хөтөлбөр гаргаж, батлаад, хэрэгжүүлээд явж байна. Ер нь жил бүр авлигаас ангид байх зорилт, төлөвлөгөө гарган, ажилладаг.
-Тэр бодлогыг хэрхэн хэрэгжүүлдэг юм бол?
-Бид татвар төлөгчтэй шууд бус байдлаар буюу үйл ажиллагаагаа автоматжуулах, цахимжуулах ажлууд хийж байгаа. Бүх тайлан, мэдээллийг татвар төлөгчид цахимаар өгдөг болчихсон. Мөн хяналт шалгалтын үйл ажиллагаагаа эрсдэлд суурилсан программын дагуу аль болох зөрчилтэй хэсгийг сонгож ажиллах, программынхаа дагуу аль хэсэг татвараас зайлсхийсэн, татварын зөрчилтэй байх магадлал нь өндөр байна вэ гэдгээс судлаж хийж байгаа. Энэ мэтчилэн бүтэц, зохион байгуулалтын үүднээс ангид байх асуудлыг дэвшүүлээд ирэхээр авлигаас ангид дэвшилттэй түвшинд очно гэж харж байгаа.
-Тэгээд үнэхээр авлигаас ангид байж чадах болов уу?
-Тэмүүлж байгаа л гэж ойлгож байна. Чадах түвшиндээ явуулж л байгаа. Гэхдээ 100 хувь гэж хэлж чадахгүй. Яагаад гэвэл хүмүүсийн сэтгэлгээг өөрчилнө гэдэг маш их асуудал.
-Мэдээж сэтгэлгээг өөрчлөхийн зэрэгцээ ахуй амьдрал, нийгмийн асуудал чухал биз?
-Тэгэлгүй яах вэ. Тиймээс энэ асуудлыг маш сайн анхаарч нийгмийн асуудлыг шийдвэрлэх хөтөлбөр гарган, хэрэгжүүлж байгаа. Тухайлбал бид төсвөөс хөрөнгө босгоно гэдэг маш хүндрэлтэй асуудал. Одоогийн байдлаар аймаг, нийслэл, дүүрэг орон нутгийн засаг захиргааны байгуулллага, Засаг дарга нартай "орон нутгийн татварын орлогыг давуулан биелүүлбэл ойролцоогоор 3-5 хувийг урамшуулал маягаар авна” гэх утгатай гэрээ байгуулж ажиллаж байгаа. Ийм маягаар ажиллахад өнгөрсөн онд Баянгол, Баянзүрх дүүрэг нэлээд сайн ажилласан. Түүнийгээ Татварын ерөнхий газарт төвлөрүүлж нийт хүмүүсийнхээ асуудлыг шийддэг. Энэ нь нэлээд үр дүнгээ өгч байгаа. Саяхан 40 гаруй хүний нийгмийн асуудлыг шийдсэн. Мэдээж шударгаар шийдье гэсэн зорилго тавьсан. Дээд тал нь 10, 20 сая төгрөгийн дэмжлэг үзүүлэх маягаар ажиллаж байгаа. Мөн банкуудтай гэрээ байгуулан аль болох хөнгөлттэй хүүтэй болгох найман хувийн зээлтэй орон сууцын квотыг нэмэгдүүлэх зэргээр боломжтой зүйлийг хийж байна.
-Ингэхэд одоогийн мөрдөж байгаа хууль өнөөгийн нийгэмд хэр таатай нөхцөлтэй вэ?
-Дэлхийн банк, олон улсын санхүүгийн корпорациас "Бизнес эрхлэхүй” гэсэн судалгаа хийдэг. Тухайн орныг бизнес эрхлэхэд хэр таатай вэ гэдгийг жил бүр судлан индекс гаргадаг. Манай улсын хувьд 189 орноос энэ онд 74 дүгээр байрт орсон. Ингэхдээ бизнес эхлүүлэх, гэрээ хэрэгжүүлэх, хөрөнгө оруулалт буюу банкнаас зээл авах, хил гаалийн үйл ажиллагаа, дэд бүтэц гэх зэргээр 10 гол асуудлыг шалгуур болгодог.
Дэлхийн хэмжээнд, тэр дундаа Азидаа манай улсыг татварын дарамт багатай гэж үздэг. Бид 2007 оноос татварын шинэчлэлт нэлээд хийж эхэлсэн. Аж ахуйн, хувь хүний орлогын татвар, нийгмийн даатгалын шимтгэл 10 хувьтай болсон. Аж ахуйн нэгжийн татвар нь гурван тэрбум төгрөгөөс дээш ашигтай ажиллавал 25 хувийн татвар, бусад нь 10 хувь. Нийт аж ахуйн байгууллагын 99.9 хувь нь 10 хувиараа төлж байгаа. Ер нь татварын тааламжтай улс орон гэж дэлхийн хэмжээнд үнэлэгддэг.
Харин газар ашигласны болон усны, байгалийн нөөц ашигласны төлбөр, тээврийн хэрэгсэл, үл хөдлөх хөрөнгийн татварууд нийлэхээр татвар төлөгчдөд нэлээд дарамт болж байгаа нь ажиглагддаг. Үндсэндээ татвар төлөгч нар бололцоотой хэмжээний биш болчихоод байгаа шүү дээ. Тиймээс шинэчлэлийн Засгийн газар анхнаасаа татварын шинэ механизмийг бий болгоно, шинэчлэл хийнэ гэсэн конвенцийг гаргаж ирсэн. Тэр утгаараа татвар шинэчлэлийн ажлуудыг хийж байгаа. Тухайлбал аж ахуйн нэгжийн татвар дээр нэлээд өөрчлөлт оруулна. Ингэхдээ бизнесийн зардлуулыг татвар ногдуулахаас хасдаг болъё.
Өөрөөр хэлбэл яг цэвэр үлдэж байгаа ашгаас нь татвар авна гэсэн үг. Жижиг дунд аж ахуйн нэгжүүдэд нэг хувийн татвартай буюу нийт төлсөн татварын 90 хувийг буцааж өгнө гэх зэргийн шинэчлэл явагдаж байна. Хөрөнгийн татваруудыг нэгтгэж нэг болгох байх. Гэхдээ энэ бол Сангийн яам Засгийн газрын хэмжээнд яригдаж буй юм.
-Хэрвээ энэ багц хууль батлагдвал иргэдэд ямар боломж бий болох бол?
-Нийт татварынхаа дарамтыг нь багасгаад өгчихөөр өөрт нь үлдэж байгаа орлого нэмэгдэнэ. Тэр орлогоосоо татвар төлөгч техник технологио шинэчлэх, ахуйгаа дээшлүүлэх боломжтой болно. Ингэж эдийн засагт нь үлдэж байгаа мөнгийг нэмэгдүүлээд өгөхөөр хөгжих боломж нь бүрдүүлж, цаашид татварын орлого нэмэгдэнэ.
-Ер нь татвар төлөгчид маань татвараа хэр дуртай төлж байна?
-Сүүлийн 10 жилийн хандлагаас харахад хүмүүсийн сэтгэлгээний өөрчлөлт нэлээд сайн явагдаж байна гэж ойлгож байгаа. Өмнө нь татвар төлөөд яах ч билээ, аваад үлдчих юмсан гэх бодол их байсан байх. Одоо бол иргэдийн татварын боловсрол дээшилсэн гэж үзэж байгаа.
Бид ч иргэдийг аль болох багаас нь татварын боловсрол эзэмшүүлэхийн тулд сурагчдын хичээлийн программд оруулахаар ярьж байна. Үр дүн гарч байгаа. Нийт иргэдийн 70 орчим хувь татвар төлж байна гэсэн судалгаа бий. Өөрөөр хэлбэл далд эдийн засаг 30 хувийг эзэлж байна гэсэн үг юм. Үүнийг 700-800 тэрбум төгрөг алдаад явж байна аа гэсэн ерөнхий тооцоо хийсэн байгаа.
-Далд эдийн засгийг арилгахын тулд яавал дээр вэ?
-Дэлхий дээр татварын хоёр систем байдаг. Татвараа өөрөө төлдөг энэ системийг бид хэрэглээд явж байгаа. Нөгөө нь татварын алба тооцоолж татвараа авдаг. Бидний хэрэглэж байгаа системийн хамгийн гол зүйл нь иргэдийн боловсрол.
-Тиймээс л Татвар төлөгчдийн өдрийг зохион байгуулж заншсан байх нь?
-Тиймээ. Бид энэ жил 15 дахь удаагаа Татвар төлөгчдийн өдрийг тэмдэглэх гэж байна. Энэ удаа "Татвар төлөгч танд баярлалаа” сэдвийн хүрээнд ирэх даваа гараг буюу энэ сарын 9-ний өдрөөс эхлэн долоо хоногийн туршид зохион байгуулна. Үүний хүрээнд уламжлал ёсоор сурагчдын дунд гар зургийн болон зохион бичлэгийн уралдаан болно.
Мөн Лектор төвийнхэнтэй хамтран илтгэлийн уралдаан, оюутнууд болон мэргэжилтнүүдийн дунд татвар холбоотой сэдвээр АСК тэмцээн зохион байгуулах зэргээр олон арга хэмжээ бэлтгээд байна. Түүнчлэн татвар төлөгчдөд зориулсан сургалтууд эхэлчихсэн явагдаж байгаа бөгөөд иргэд маш идэвхтэй оролцож байгаа.
Ж.Нарангэрэл
ӨГЛӨӨНИЙ СОНИН
Д.Баяраа: Манай улс дэлхийн хэмжээнд татварын тааламжтай улс орон гэж үнэлэгддэг
Та Like дарж уул уурхайн мэдээллийг өдөр болгон facebook-ээр дамжуулан авах боломжтой
URL:
Сэтгэгдлүүд:
Сэтгэгдэл нэмэх
Шинэ мэдээ
Санал асуулга
Тавантолгойн хувьцааг иргэдэд бэлнээр тараах нь зөв үү?
Ханшийн мэдээ
Гадаад хувьцаа
Нью йоркын хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
BHP Billiton Ivanhoe Mines |
90.53 23.3 |
1.44 0.00 |
Австралийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
General Mining Corp Aspire Mining Limited |
0.145 0.52 |
0.00 -0.02 |
Лондонгийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
Petro Matd Limited polo Resources Limited |
123.5 5.4 |
0.00 0.02 |
Хонконгийн хөрөнгийн бирж | ||
Нэр | Хаалт | Өөрчлөлт |
Mongolian Mining Corporation Mongolia Energy |
9.59 1.14 |
0.00 -0.06 |
Торонтогийн хөрөнгийн бирж | ||
Шинэ бүтээл
Уул уурхайн ТОП 25 компани