Ord.mn | Mongolian Mining
| English |  Mobile |  Rss

Байгалийн Нөөцийн Харти ба "Гэрээ хийх" - Жор 4

Уул уурхайн мэдээллийн нэгдсэн портал сайт Орд.мн салбарын эрдэмтэн судлаач, бизнес эрхлэгч, уншигчид та бүхэнд зориулан мэргэжлийн судалгааны эмхтгэлүүдийг эх сурвалжийн зөвшөөрөлтэйгээр цуврал болгон хүргэж байгаа билээ. Энэ удаагийн дугаарт, Байгалийн Нөөцийн харти-н Жор 4-г хүргэж байна. 
"ГЭРЭЭ ХИЙХ"  ба ЖОР 4
Татварын дэглэм болон гэрээний нөхцлүүд нь Засгийн газарт байгалийн нөөцийн үнэ цэнийг бүрэн хэмжээгээр ашиглах боломжыг шаардлагатай хөрөнгө оруулалт татах асуудалтай уялдуулах боломж олгосон, мөн нөхцөл байдал өөрчлөгдөхөд тогтвортойгоор үйлчилдэг байх зүйтэй.
 Байгалийн Нөөцийн Харти ба "Гэрээ хийх" - Жор 4

Байгалийн нөөц хөгжүүлэлт нь ажлын байр бий болгох болон бусад өгөөжтэй хэдий ч гол ашиг тус нь иргэдийн сайн сайхан, хөгжлийг дэмжихэд Засгийн газар орлого бүрдүүлэхэд оршино. Энэхүү орлогыг бүрдүүлэхэд байгалийн баялаг олборлох, эрэл хайгуул хийхтэй холбогдон гарах тодорхойгүй байдал, Засгийн газрын чадвар зэргийг сайтар зохицуулсан татварын системтэй байхад анхаарах хэрэгтэй.
Салбарын гол үзүүлэлтэд дараах зүйлс хамаарна:
- Их хэмжээний "төлбөр” нь эргээд хөрөнгө оруулагчдад зардлаа буцаан нөхөх болон оруулсан хөрөнгөнөөсөө доогуур өгөөж хүртэхэд хүргэдэг
- Байгалийн нөөц дуусах
- Засгийн газар болон боломжит хөрөнгө оруулагчдын хооронд мэдээллийн тэгш бус байдал байх
- Эхлэлтийн зардал маш өндөр, эрэл хайгуулын ажилд цаг их ордог зэрэг нь зах зээлийг мэдрэх, геологийн болон улс төрийн тодорхойгүй байдлыг тооцоолон урт хугацаанд хөрөнгө оруулалт хийхийг шаарддаг
- Татварын хяналт тавихад (хөрөнгө оруулагч нь төр эсхүл хувийн байхаас үл хамааран) нягтлан бодох бүртгэл, аудитын орчинг бүрдүүлсэн байх
Энэ бүхний эцэст Засгийн газар өөрийн байгалийн нөөцөөс их өгөөж өгөх, түүний цаг хугацааг үндэслэлтэй тогтоох, оролцогчдын хувьд гарах эрсдэл, урамшуулалийг тооцоолсон байх татварын системийг бий болгох ёстой ба – ийм үед байгалийн нөөцийг хөгжүүлэх шаардлагатай хөрөнгө оруулалтыг татах хөгжүүлэлт нь баталгаатай болдог. Мөн түүнчлэн улс орнууд өөрийн эрх зүйн уламжлал, үндсэн хуулийн хүрээнд өмчлөл болон татварын бүтцийг тайлбарлах ёстой.
Татварын дэглэмийн хэлбэрийг бус гүйцэтгэвэл зохих үйл ажиллагааг анхаарах  Эдгээр үүрэг нь хөгжиж буй орнуудад сайн татварын дэглэмийг хөгжүүлэхэд дараах хоёр үндсэн зүйлийг бодитой гаргахыг санал болгодог: байгалийн нөөц ашигласны төлбөр ногдуулах эсхүл бусад үйлдвэрлэлд суурилсан төлбөр буюу улсад үйлдвэрлэл явуулж эхэлсэнээр орох ашгаас орж ирэх хамгийн багааар бодсон мөнгөн урсгал; ашиг хуваарилах механизм болон бусад төлбөр байна. Учир нь татварын дэглэм нь нэр томъёо, эрх зүйн хэлбэрийн хувьд өөр өөр байж болох бөгөөд ихэнхдээ дээрх хоёр зүйлийг тусгасан байдаг. "Татвар-байгалийн нөөц ашигласны төлбөр” систем нь олборлох болон газрын тосны салбарт хоёуланд нь хэрэглэгддэг ба хөрөнгө оруулагчид олсон ашгаасаа орлогын албан татвар мөн байгалийн нөөц ашигласны төлбөрийг Засгийн газарт төлдөг. "Бүтээгдэхүүн-хуваах” зохицуулалт нь голдуу газрын тосны салбарт хэрэглэгддэг ба олборлох салбарт ч мөн хэрэглэж болох бөгөөд бүтээгдэхүүний тодорхой хэсэг нь хөрөнгө оруулагч буюу гэрээлэгчид өөрсдийн зардлыг нөхөхөд (”газрын тосны зардал”), үлдсэн ашгийг ("газрын тосноос олсон ашиг") нь Засгийн газар болон хөрөнгө оруулагчид хоорондоо хуваадаг. Энэ тохиолдолд Засгийн газрууд ашиглах эрхийг төрийн өмчит компаниудад олгож, хариуд нь гуравдагч этгээдээр үйлчилгээ үзүүлэх гэрээгээр ажил гүйцэтгүүлж болно. Эдгээр системүүдийг хослуулан хэрэглэж болно.
Нэрлэсэн гэрээ болон бусад төрлийн гэрээний төрлийг үл харгалзан энэ бүх загвар нь үйл ажиллагаа эрхэлж ашиг-болон-үйлдвэрлэлд суурилсан байх бөгөөд төрөл тус бүр нэг ижил үр дүнд хүргэнэ. Тийм болохоор Засгийн газрын зорилго бол ашиг хүртэх цаг хугацаа болон эрсдлийг тогтоож Засгийн газрын хөгжлийн стратеги, мөн иргэдийн хүртэх хувийг аль болох дээд хэмжээнд хүргэхээр зохицуулж төр болон хөрөнгө оруулагчийн хүртэх хувийг хуваарилах замаар баталгаажуулахад оршдог.
Байгалийн нөөц ашигласны төлбөр ногдуулахБайгалийн нөөц ашигласны төлбөр ногдуулах эсхүл бүтээгдэхүүн хуваах нь адилхан л Засгийн газар нь үйлдвэрлэл явуулж эхэлсэн үеэсээ эхлэн, мөн төр баялагийн нөөц ашиглуулсаны төлөө зарим нэг бага хэмжээний төлбөр авч, олборлолт хийсэнтэй холбогдон гарсан нийгмийн зардалд зарцуулах баталгаатай болдог. Хэрвээ аливаа төсөл нь эдгээр байгалийн нөөц ашигласны төлбөрийн зардлыг төлж чадахгүй бол төлбөрийн ямар ч баталгаагүй дахин сэргээгдэхгүй баялагийн нөөцийн хэлцлийг төр цуцлах ёстой ба төсөл хэрэгжүүлэх сайн тохиролцоо болж чадахгүй.
Байгалийн нөөц ашигласны төлбөр нь тодорхой хэмжигдэх бүтээгдэхүүний гарц, цаг хугацааны хувьд сайн тооцоолон гаргасан хуваарь, зах зээлийн үнэлгээ зэргийг тусгасан тодорхой арга хэмжээ байхыг шаарддаг. Байгалийн нөөц ашигласны төлбөрийг өөр нэрээр ашгийн татвараас үйлдвэрлэлийн зардлыг хасаж тооцохыг зөвшөөрдөг. Зах зээлийн үнэлгээний хэмжүүр нь бүтээгдэхүүнийг үнэлэх "цэвэр ашиг олох” бүтээгдэхүүний уламжлалт тооцооллоос илүүтэйгээр байгалийн нөөц ашигласны төлбөрийг ногдуулахдаа хэрвээ боломтой бол зарим нэг олон улсын буюу олон нийтэд нээлттэй санал болгосон үнэтэй уялдуулах нь маш хялбар дөхөм байдаг.
Хэрхэн орлогын татвар ногдуулах, төлбөр авах талаар : Өөр төрлийн төлбөр бол ("ашгийн татвар”) ашгийн татвар ногдуулах явдал юм. "Татвар-байгалийн нөөц ашигласны төлбөр” систем нь аж ахуйн нэгжийн орлогын албан татвар бөгөөд хөрөнгийн орлогод татвар ногдуулна. Энэ нь ихэвчлэн салбарын тодорхой шинж байдлаас хамааран өөр өөр байх ба татвар төлөхөөс зайлсхийх явдлыг бууруулдаг. Заримдаа татварын хэмжээг өндөр тогтоодог энэ дэглэм нь төлбөр авах нэг хүчин чармайлт болдог. Хэрвээ Засгийн газар бүтээгдэхүүн-хуваах загварыг хэрэглэн "Татвар-байгалийн нөөц ашигласны төлбөр” системийг сонгосон бол тэрбээр "газрын тосны ашиг” эсхүл "байгалийн хийн ашиг” болон /"газрын тосны зардал” эсхүл "байгалийн хийн зардал”/ аль хувилбараар ч бай хүрэх үр дүн нь нэг ижил байна. Байгалийн нөөц ашигласны төлбөрийг бодвол ашиг буюу түүнтэй адилтгах орлогод ногдуулах татвар нь өртгийг тооцсон байхыг шаарддаг. Компаниудын ил тод гаргасан зардлын тооцоо нь ихэвчлэн холбогдох талуудаас ажил үйлчилгээ авахдаа гуйвуулсан байдаг. Ихэвчлэн санхүүжилтийн хэлбэрээс хамааран Засгийн газрын хүртэх өгөөжид нөлөөлдөг ба зээлээр санхүүжүүлэх хэлбэр хэтэрвэл ашигаа алдахад хүргэдэг. Тэгэхлээр Засгийн газар ашгийн татвар ногдуулах, ногдуулсан татвараа хураахад сайн бичигдсэн хууль, дүрэм, журамгүйгээр хяналт тавих, аудит хийхэд хийдэл гарах, тодорхойгүй байдал үүсэх боломжтой. Мөн түүнчлэн олборлох үйлдвэрлэлийн өөрийнх нь онцлог их хэмжээний эхлэлтийн хөрөнгө оруулалтыг шаарддаг бөгөөд зардал болон хөрөнгө оруулалтын түргэвчилсэн элэгдүүлэлтийг хослуулан хэрэглэхэд орлого ногдуулах албан татварын хэмжээ маш их хасагддаг ба цааш ийнхүү үргэлжилж, орлогын албан татвар хураан авах хугацаа маш их хойшлогддог.
Өндөр үнэлгээтэй төслийн хувьд тодорхой хэмжээгээр тогтоосон төлбөрийг ашигт хамруулж болдог. Ашгийн хувь хэмжээ өндөр байх үед Засгийн газар нэмэлт төлбөр авах хэлбэрээр татвар ногдуулах, эсхүл мөнгөн хөрөнгийн урсгалд нь татвар ногдуулах нь аж ахуйн үйл ажиллагааны орлогод ногдох ашгаас илүү өндөр хувь хэмжээг Засгийн газар хүртэж болдог. Төслийг бүхэлд нь ашигтай байлгыхн тулд зарим нэг арга хэмжээг хэрэгжүүлж Засгийн газар нь өөрийн эзэмших хувь хэмжээг нэмэгдүүлэн ижил үр дүн гарахаар Газрын тосны үйлдвэрлэлд суурилсан бүтээгдэхүүн-хуваах системийг хэрэглэхээр зохицуулж болно.
Засгийн газар эдгээр системүүд дээр нэмээд тодорхой тусгайлсан төлбөр авч болно. Жишээлбэл, татварын бүх нөхцлүүд тодорхой тогтоосон байдаг тул уралдаант шалгаруулалтын бэлтгэл үе шатанд холбогдох тусгай зөвшөөрлийг олгон урамшуулалын төлбөр авч болно.
Татварын урамшуулалаас зайлсхийх буюу татварын дэглэмийг хялбаршуулах талаар : Хөрөнгө оруулагчид шинээр байгалийн нөөц илрэх тоолонд үргэлж л Засгийн газрыг татвараас хөнгөлөх, чөлөөлөх, ашгийн болон байгалийн нөөц ашигласны төлбөрийг бууруулах хэлбэрээр татварын тусгай нөхцөл олгохыг шаардаж байдаг. Засгийн газар иймэрхүү урамшуулал олгохыг эсэргүүцэж ёстой. Хэрвээ төсөл нь байгалийн нөөц ашигласны төлбөр буюу оруулсан хөрөнгөндөө ногдох татварыг төлж чадахгүй юм бол тус хөрөнгө оруулалт нь тухайн улс орны хувьд сайн хөрөнгө оруулалт биш байдаг. Нөхцөл байдал өөрчлөгдөж өргөн хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүний үнэ өсөх эсхүл шинэ технологи гарахад – жишээлбэл, төсөл эдийн засгийн хувьд ашиггүй болох нь тодорхой болж, Засгийн газраас татаас авахгүйгээр ашиггүй байхаар үр дагавар гардаг. Бүх байгалийн нөөцийг нэг тодорхой цаг хугацаанд хөгжүүлэх ёсгүй бөгөөд, зарим нэг байгалийн нөөц нь хэзээч хөгжлийн баталгаа болдоггүй.
Татварын үндсэн бүрэлдэхүүн – байгалийн нөөц ашигласны төлбөр, ашгийн татвар, болон бусад татвар, төлбөр – зэргээс Засгийн газар хялбаршуулах, болон ногдуулсан татвараас зарим үед хасах байдлаар ашиг хүртэж болно. НӨАТ-ийг дотоодын өргөн хэрэглээний бараа бүтээгдэхүүнд ногдуулж, хөрөнгө оруулалтын татвараас хасах ёстой. Ийнхүү татвараас хассан тохиолдолд компаниуд гадаадад бараа бүтээгдэхүүн гаргахад НӨАТ төлөхгүй. Мөн түүнчлэн гадаадаас оруулж ирж байгаа бараа бүтээгдэхүүнд ногдуулах албан татвар нь хөрөнгө оруулалтанд саад болох түвшинд хүрдэггүй. Татварын систем нь эдгээр татварын төрөлд хэт хатуу байх буюу бусад бүтгээдэхүүнд ногдуулсан төлбөр хураамж нь урьдчилан тооцоолоогүй асар их сөрөг үр дагавар болж эхлэн хүртэж эхлэх ашгийн талаарх амлалтанд илүү их нөлөөлдөг. Засгийн газрын эрх бүхий байгууллага нь байнга байрладаггүй татвар төлөгчийг байгалийн нөөц хөгжүүлсэнээс олсон орлогод ногдуулсан татвараас зайлсхийхээс сэргийлэхийн тулд олон улсын татварын системд мөн анхаарлаа хандуулах сёстой. Засгийн газар нь байнга байрладаггүй албан татвар төлөгчөөс татварыг суутган тооцохдоо ногдол ашиг, ашгийн хуваарилалтын хувь авах, үйлчилгээний хураамж, байгалийн нөөц ашигласны төлбөр зэрэгт үндэслэлтэй, ижил хувь хэмжээг хэрэглэх ёстой. Гадаадын хуулийн этгээдээс татвар хураах тодорхой механизм байхгүй бол хүлээн авагч улс орны нутаг дэвсгэрээс олборлолт хийж олсон орлогыг баталгаажуулж заавал татвар ногдуулна. Давхар татварын гэрээ нь байнга байрладаггүй албан татвар төлөгчөөс татвар хураахыг хязгаарласан байдаг тул Засгийн газрууд одоо байгаа Давхар татварын гэрээгээ маш сайн хянан үзэж иймэрхүү үүрэг хүлээхийг санал болгосон гэрээг хүчингүй болгох буюу нэмэлт өөрчлөлт оруулах хэрэгтэй.
Хүлээн авагч улсын байгалийн нөөцийг худалдах эрхтэй холбоотой татвар ногдох хөрөнгийг тодорхойлоход улс төр, эдийн засгийн шинж чанартай асуудал үүсэн гардаг. Энэхүү ашигт хүрэхэд – ялангуяа гадаадын толгой компанийн түвшинд хийсэн төлбөр тооцоо нь эрх шилжүүлэхэд – хууль тогтоомж, бүртгэлийн шаардлага болон татварын гэрээний дагуу хэрхэн татвар ногдуулахад маш сайн татварын хууль тогтоомж хэрэгтэй байдаг.
Төрийн хөрөнгийг ашиглан Засгийн газар өгөөж хүртэхээс зайлсхийхБүх л Засгийн газрууд татварын маргаантай тулгардаг. Эдгээр маргаануудын дийлэнх хэсэг нь муу зохицуулсан Татварын агентлаг, пракикт татвараас зайлсхийх болон эрх мэдлээ урвуулан ашиглах үйлдлийн үр дүн байдаг. Татварын дүрмийг хэрэгжүүлсэнээр татвараас зайлсхийх нийтлэг шалтгааныг арилгахад тустай. Иймэрхүү дүрэм нь тодорхой хүрээ, хязгаарт оролцогч талуудад тодорхой хэмжээнд төлбөрийг хасч тооцож болдог. Жишээ нь: удирдлагын зардал, илүү ашгийн татвар эсхүл эрсдлээс хамгаалахад зарцуулсан зардал зэргийг хасаж тооцож болдог. Засгийн газар нь татварын дэглэмээрээ дамжуулан байгалийн нөөцөөс ашиг хүртдэг бөгөөд, харин засгийн газар төслөөс байнга, дахин цаашидаа ашиг олохоор оролдвол түүний хэлбэрээс хамааран төрийн нуруун дээр хөрөнгө оруулагчийн хувиар татварын дарамт авчирдаг. Засгийн газар нь төрийн хөрөнгө оруулалтыг бусад зорилгоор хэрэглэж болно: хоёр дахь төлбөр авах замаар (ялангуяа олон улсад хүндрэлтэй тогтворгүй байдал бий болох, эсхүл хяналт тавих чадвар сулрах); төрөөс хөрөнгө орууалт хийх (түүнчлэн энэ нь эдийн засгийн ялгавартай байх зорилготой зөрчилдөх); компаниудын шийдвэр гаргах үйл ажиллагаанд нөлөөлөх (мөн журам нь маш тодорхой байх) эсхүл бизнесийн практик дахь мэдлэгийг дамжуулах.
Ил тод, тогтвортой, ашиглалтын найдвартай байдлыг бий болгох Ил тод, нэг дүрэмтэй байх нь хөрөнгө оруулагчидад авилга өгөх боломжийг багасгаж, хувийн хөрөнгө оруулагчидад тусгай нөхцөл олгох явдлыг бууруулна. Нэг дүрэмтэй байх нь захиргааны ажлыг мөн хөнгөвчилж өгдөг. Нэг дүрэмтэй байна гэдэг нь шинэ төсөл тухайн дүрэм эсхүл гэрээний зүйл заалтыг дагаж мөрдөх, тэрбайтугай хуучин хэрэгжиж байгаа төсөлд Засгийн газар татварын хувь хэмжээг өөрчлөхөд уян хатан хандахаас татгалзна гэсэн үг биш. Улс орнууд аж ахуйн нэгжийн болон хүн амын орлогын албан татварын хувь хэмжээг байнга л өөрчилж байдаг. Дуудлага худалдаанууд ч мөн Засгийн газарт бодож байсан хэмжээнээс илүү орлого авчирдаг. Нэг дүрэмтэй байх нь байгалийн нөөц ашигладаг төрийн өмчит компаниудад татвар ногдуулахад мөн хэрэглэгдэнэ: тэд мөн хувийн компаниудын нэгэн адил татварын нөхцөлтэй тулгарна.
Хөрөнгө оруулагчид тогтвортой байдлыг хангахтай холбогдуулан гэрээний баталгаат байдлыг эрэлхийлж болно. Ихэнх улс орон гэрээний баталгаатай байдлыг хангадаггүй ба, харин Засгийн газар анхаарлаа хандуулахгүй бол хөдөлмөр эрхлэлт, эрүүл ахуйн аюулгүй байдал, байгаль орчин, аюулгүй байдал, хүний эрх зэрэг асуудлыг хязгаарласан заалт зэргийг чөлөөтэй оруулдаг. Цаашилбал Засгийн газар тэнцвэргүй байдлаас зайлсхийх, нөгөө талаар компаниуд байнга зөвшилцлийн замыг эрж хайх ба, нөгөө талаар Засгийн газар төсөл ашигтай хэрэгжих үед ямар ч ашиг хүртэх боломжгүй болсон байдаг. /Зарчим 1-ээс хуулийн хүрээ, Зарчим 2-оос ил тод байдлыг харна уу/
Татварын асуудал эрхэлсэн эрх бүхий байгууллага ба татвараас зайлсхийхэд хэрэгжүүлэх дүрэмБүх л Засгийн газрууд татварын маргаантай тулгардаг. Эдгээр маргаануудын дийлэнх хэсэг нь Татварын асуудал хариуцсан агентлагагтаа пракикт дээр татвараас зайлсхийх болон эрх мэдлээ урвуулан ашиглах үйлдлийн хариуцлага хүлээлгэдэг байх бүрэн эрхийг нь олгоогүй, муу зохицуулсан татварын системийн үр дүн байдаг. Татварын дүрмийг хэрэгжүүлсэнээр татвараас зайлсхийх нийтлэг шалтгааныг арилгахад тустай. Иймэрхүү дүрэм нь тодорхой хүрээ, хязгаарт оролцогч талуудад тодорхой хэмжээнд төлбөрийг хасч тооцож болдог. Жишээ нь: удирдлагын зардал, илүү ашгийн татвар эсхүл эрсдлээс хамгаалахад зарцуулсан зардал зэргийг хасаж тооцож болдог. Гэхдээ асуудлын зарим хэсэг нь байгууллагын, зарим хэсэг нь хэрэгжүүлэх чадвартай нь холбоотой байдаг. Гэрээ байгуулах хэлэлцээний үйл явцад татварын талаар урьдчилан хэлэлцэн тохиролцоонд хүрэх явдал нь өөрөө захиргаа болон хэлэлцээр хийгчидэд нэмэлт дарамт болдог. Дараах бүх зүйлүүд нь татварын байгууллагад тустай: Үүнд: мэдээлэл болон бичиг баримтын нэгдсэн системтэй байх; байгалийн нөөц ашигласны татварыг хураах чиг үүргийг төвлөрүүлэх; бүтээгдэхүүнээс олсон ашиг болон бусад татварsu нэг, ил тод, төвлөрсөн дансанд төлөх; орлого хуримтлуулах, хяналт тавих нэгдсэн цогц байх; "бодит” төлбөрийг багасгах зэрэг болно. Засгийн газар өөрсдийн чадвараа нэмэгдүүлэх зорилгоор зарим нэг нийтлэг чадвар дутагдсан зүйл дээр гадаадын шинжээчидэд хандаж, жишээлбэл, олон улсын санхүү нягтлан бодох бүртгэлийн аж ахуйн нэгжтэй гэрээ байгуулах замаар хууль, дүрмийг дагаж биелүүлж байгаа эсэхийг баталгаажуулж болно. 
 Үргэлжлэл бий...

Э.БАТСАЙХАН /Судлаач, магистрантур/
Нийтлэлтэй холбоотой санал хүсэлтийг 80111510 болон batsaikhanpm2020@gmail.com хаягаар хүлээн авч байна. 
 
Эх сурвалж : Орчуулгын баг, МУ-ын сайдын ажлын алба, Мегатөсөл хөгжлийн хүрээлэн 2016 он



Байгалийн Нөөцийн Харти ба "Гэрээ хийх" - Жор 4
Та Like дарж уул уурхайн мэдээллийг өдөр болгон facebook-ээр дамжуулан авах боломжтой


URL


АНХААРУУЛГА: Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэлд Ord.mn хариуцлага хүлээхгүй болно. ХХЗХ-ны журмын дагуу зүй зохисгүй зарим үг, хэллэгийг хязгаарласан тул ТА сэтгэгдэл бичихдээ хууль зүйн болон ёс суртахууны хэм хэмжээг хүндэтгэнэ үү. Хэм хэмжээг зөрчсөн сэтгэгдлийг админ устгах эрхтэй. Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 7711-0505 утсаар хүлээн авна.

Сэтгэгдлүүд:

Сэтгэгдэл нэмэх
Шинэ мэдээ
"Занаду Майнз" компани "Сант Толгой"-гоос зэсийн өндөр агууламжтай шинэ бүс илрүүлснээ зарлалаа

 "Занаду Майнз” компани энэ оны 9 дүгээр сард "Сант толгой” төслийн ...

Өчигдөр, 10:33
Өчигдөр, 10:25
2024 оны 11 сарын 21, 17 цаг 02 минут
2NE1 хамтлагийн тоглолтыг үзэх хос тасалбарын азтан тун удахгүй тодорно

  Голомт банк 0-22 насны харилцагчдадаа зориулсан GenZ Loyalty аяныг ...

2024 оны 11 сарын 21, 16 цаг 54 минут
“Эрдэнэс Монгол” нэгдэлд хэрэгжих дараагийн реформыг дэмжлээ

 Засгийн газрын ээлжит хуралдаан 2024 оны арваннэгдүгээр сарын 20-нд ...

2024 оны 11 сарын 20, 17 цаг 42 минут
2024 оны 11 сарын 19, 21 цаг 24 минут
Goldman Sachs: Алтны үнэ 2025 он гэхэд унц нь $3000 болж шинэ дээд түвшинд хүрнэ

 Алтны үнэ 2025 он гэхэд унц нь 3000 ам.доллар болж, шинэ дээд ...

2024 оны 11 сарын 19, 14 цаг 54 минут
Д.Далайжаргал: Бид Монголд анх удаа уран олборлож, экспортолно

 УИХ-ын чуулганы өнөөдрийн /2024.11.14/ нэгдсэн хуралдаанаар Засгийн ...

2024 оны 11 сарын 19, 12 цаг 47 минут
2024 оны 11 сарын 19, 12 цаг 41 минут
“Халзан бүрэгтэй”-г тойрсон Монголын төрийн эргэж буцсан шийдвэрүүд

  Монгол Улсад газрын ховор элемент салбарт бодитой үйл ажиллагаагаа ...

2024 оны 11 сарын 19, 10 цаг 31 минут
Уурхайд сайн дураар гацагсдыг гаргаж ирнэ

 Өмнөд Африк дахь орхигдсон алтны уурхайгаас алт, ашигт малтмалын ...

2024 оны 11 сарын 19, 10 цаг 30 минут
Оюутолгой дээр АМНАТ-ийн төлбөрийг 5 хувиар тогтоож, гэрээг тогтворжуулснаа Орано дээр өөрчилнө

 УИХ-ын чуулган нэгдсэн хуралдаанаар Цөмийн энергийн хуулийг энэ цаг ...

2024 оны 11 сарын 19, 10 цаг 05 минут
1970, 1980, 1990-ээд онд төрсөн сансрын нисгэгчид ”сансрын золголт”хийв

10-р сарын 30-ны өдрийн 4 цаг 27 минутад, ӨМӨЗО-ны Эзнээ хошууны Дунфэн ...

2024 оны 11 сарын 18, 17 цаг 58 минут
“Хятад улсыг танин мэдэхүй” Өвөр Монголын соёлын өдрүүдийн үйл ажиллагаа Улаанбаатарт эхлэв

Хятад Монгол хоёр улсын соёлын харилцааг гүнзгийрүүлж хоёр улсын уламжлалт ...

2024 оны 11 сарын 18, 17 цаг 55 минут
2024 оны 11 сарын 18, 17 цаг 52 минут
2024 оны 11 сарын 18, 17 цаг 28 минут
Хууль бусаар 65 кг цагаан мөнгө, 819.5 грамм алт олборлосон этгээдийг илрүүлжээ

  Эрүүгийн цагдаагийн албанаас Сэлэнгэ аймгийн Хүдэр сумын нутаг ...

2024 оны 11 сарын 16, 13 цаг 14 минут
Голомт банк Монгол Улсын ТОП-100 аж ахуйн нэгжийн 5 дугаарт эрэмбэлэгдлээ

  Монгол Улсын Засгийн газар болон МҮХАҮТ-аас ТОП-100 аж ахуйн ...

2024 оны 11 сарын 15, 17 цаг 55 минут
Гашуунсухайтын ГАШУУН СУРГАМЖ!

  Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнийн  Шанхайн айлчлалаар олон жилийн ...

2024 оны 11 сарын 15, 15 цаг 03 минут
Рио Тинто Зэсийн группийн захирлаар Кэти Жексоныг томилжээ

 Их Британийн элчин сайд Б.Энхсүх Рио Тинто компанийн компанийн ...

2024 оны 11 сарын 15, 14 цаг 57 минут
Ураны суурь АМНАТ-ийг 9 хувь болгох Ц.Даваасүрэн гишүүний санал дэмжигдсэнгүй

УИХ-ын нэгдсэн чуулганаар Цөмийн энергийн тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт ...

2024 оны 11 сарын 15, 14 цаг 03 минут
Алтны үнэ сүүлийн хоёр сарын доод түвшинд хүрчээ

 НЬЮ-ЙОРК, 2024 оны арваннэгдүгээр сарын 15 /Forbes/. Долларын ...

2024 оны 11 сарын 15, 11 цаг 51 минут
Зэсийн ханш буурчээ

 Дональд Трамп болон Бүгд найрамдахчуудын ялалтын дараа металлын зах ...

2024 оны 11 сарын 15, 11 цаг 24 минут
2024 оны 11 сарын 15, 11 цаг 07 минут
АНУ-ын шүүх Оюу толгойтой холбоотой нэхэмжлэлийн заримыг хэрэгсэхгүй болгожээ

 АНУ-ын шүүх Рио Тинто болон түүний гүйцэтгэх захирал асан Жан ...

2024 оны 11 сарын 15, 11 цаг 00 минут
Цаашид алдагдалгүй төсөв батлах чиглэлд анхаарах ёстойг Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ санууллаа

  Монгол Улсын Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэ эхлээд Сангийн яаманд ...

2024 оны 11 сарын 15, 10 цаг 23 минут
Гашуунсухайтын төмөр замын асуудлаар "Чайна Энержи" хариу ирүүлжээ

  Гашуунсухайт-Ганцмод хил дамнасан төмөр замын талаар хийж байгаа ...

2024 оны 11 сарын 14, 16 цаг 46 минут
Mining: Рио Тинто Хятадын батарей солих технологийг Оюу толгойд туршина

 Рио Тинто Хятадын Төрийн эрчим хүчний хөрөнгө оруулалтын ...

2024 оны 11 сарын 14, 11 цаг 26 минут
"Занаду Майнз" 5.5 сая австрали долларын санхүүжилт босгосноо зарлалаа

 Монгол дахь зэс, алтны нөөц бүхий Хармагтай  төсөл дээр ажиллаж ...

2024 оны 11 сарын 14, 09 цаг 59 минут
Зэсийн үнэ буурах төлөвтэй байна

 Энэ онд эхний хагаст зэсийн үнэ өмнөх оны мөн үеийнхээс өсөж 10 ...

2024 оны 11 сарын 14, 09 цаг 48 минут
“Газрын ховор элемент уул уурхайн бизнес биш”

 Халзан бүрэгтэй газрын ховор элементийн төслийн талбайд энэ сарын ...

2024 оны 11 сарын 13, 21 цаг 24 минут
"Газрын тос, байгалийн хий бол бурхны бэлэг"

  Азербайжаны нийслэл Баку хотноо НҮБ-ын Уур амьсгалын өөрчлөлтийн ...

2024 оны 11 сарын 13, 21 цаг 22 минут
“Эрдэнэс Монгол”-ын удирдлагууд хүний амиар мөнгө хийсээр байх уу!

  “Эрдэнэс Монгол” Төрийн өмчит компанид төсөв болон ...

2024 оны 11 сарын 13, 15 цаг 18 минут
“Эрдэнэс Тавантолгой”-н оффисыг Өмнөговь руу нүүлгэнэ

 УИХ-ын Аж үйлдвэржилтийн байнгын хорооны өнөөдрийн /2024.11.13/ ...

2024 оны 11 сарын 13, 15 цаг 07 минут
Халзан Бүрэгтэйн орд ганц Мянгадын өмч биш

  Халзан Бүрэгтэйн орд газар бол Монгол Улсын өмч. Монголчууд бид ...

2024 оны 11 сарын 13, 13 цаг 20 минут
Л.Оюун-Эрдэнэ: Би шинэ парламентын хяналт, тэнцэл ажиллаж байгааг эергээр харж байна

  Ирэх 2025 оны төсвийн хэлэлцүүлэг өмнөхүүдээс өөрөөр өрнөлөө. ...

2024 оны 11 сарын 13, 11 цаг 46 минут
УИХ-ын нэр хүнд түр унав уу, бүр ойчив уу?

  УИХ-ын 76 гишүүнтэй 32 жил явсан. Сонгууль нь голдуу мажоритар ...

2024 оны 11 сарын 13, 11 цаг 39 минут
Цэц “Эрдэнэт”-ийн 49 хувь эргээд “Монголын зэс корпорац”-д очих замыг нээв үү?!

  Үндсэн хуулийн цэцийн өнгөрсөн долоо хоногийн баасан гаригт Их ...

2024 оны 11 сарын 13, 10 цаг 13 минут
Л.Оюун-Эрдэнэ чинь санасандаа хүрч, мөрийн хөтөлбөрөө биелүүлчихлээ

  Өнгөрсөн гучин жилд бид юун дээр алдав. Монголд ардчилал ирсэн нь ...

2024 оны 11 сарын 12, 22 цаг 19 минут
Төсвийн хэлэлцүүлгийн үйл явц 126 гишүүн "үр дүнтэй" гэдгийг тодруулж өгөв үү

  Монгол Улсын Үндсэн хуулийн нэмэлт өөрчлөлтөөр УИХ-ын гишүүдийн тоо ...

2024 оны 11 сарын 12, 19 цаг 18 минут
Үндсэн хуулийн реформ ба эрвээхэйн нөлөө….!

  Ямар ч байсан УИХ хуулийн хугацаандаа багтаж улсын төсвөө баталлаа. ...

2024 оны 11 сарын 12, 18 цаг 09 минут
126 гишүүнтэй болох Л.Оюун-Эрдэнийн хүсэл өөрт нь жинхэнэ реформыг тулгав

  "... Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийн энэхүү төсөл Монгол Улсын Засгийн ...

2024 оны 11 сарын 12, 16 цаг 35 минут
2024 оны нүүрсний экспортын гүйцэтгэл 84.4 хувьтай байна

 Оны эхний 10 сарын хугацаанд гадаад худалдааны бараа эргэлт 22.7 ...

2024 оны 11 сарын 12, 15 цаг 54 минут
2024 оны 11 сарын 12, 12 цаг 54 минут
Оюу Толгойн гэрээний авлига Лондоны арбитр дээр яригдахаар болов уу?!

  Оюу Толгойн гэрээг 15 жилийн өмнө анх байгуулах үед гарсан авлигын ...

2024 оны 11 сарын 12, 12 цаг 27 минут
“Чайна энержи”: Танай УИХ нэгдсэн ойлголцолд хүрч эрх зүйн орчныг бүрдүүлбэл хэлэлцээр хэрэгжинэ

  Анхны 126 гишүүнтэй УИХ улсын төсвийн хэлэлцүүлгээс болоод олон ...

2024 оны 11 сарын 12, 09 цаг 32 минут
Нарансэвстэйн боомт Монголчуудад илүү ээлтэй байна гэдэг ч юу л бол?

  Наран Сэвстэйн боомт нээх асуудлаар УИХ-ын эрхэм гишүүн ...

2024 оны 11 сарын 11, 11 цаг 32 минут
БНХАУ-ын эдийн засаг сэргэх найдлага нэмэгдэж, зэсийн үнэ өсөлтөө хадгаллаа

 Алтны спот ханш унц нь 2734 ам.доллар болоод байна ...

2024 оны 11 сарын 08, 17 цаг 17 минут
Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнийн БНХАУ-д хийж буй айлчлалын үеэр хоёр улсын хооронд байгуулсан баримт бичгүүд

  Монгол Улсын Ерөнхий сайд Лувсаннамсрайн Оюун-Эрдэнэ Бүгд Найрамдах ...

2024 оны 11 сарын 08, 10 цаг 48 минут
“Rafael” хар салхи Мексикийн газрын тосны гарцад сорилт дагуулж байна

 Брент төрлийн газрын тос баррель нь 75 ам.доллароор арилжаалагдаж ...

2024 оны 11 сарын 08, 09 цаг 59 минут
http://www.ord.mn

Санал асуулга

Тавантолгойн хувьцааг иргэдэд бэлнээр тараах нь зөв үү?

Зөв
Буруу
Мэдэхгүй

 
Ханшийн мэдээ
Гадаад хувьцаа
Нью йоркын хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
BHP Billiton
Ivanhoe Mines
90.53
23.3
1.44
0.00
Австралийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
General Mining Corp
Aspire Mining Limited
0.145
0.52
0.00
-0.02
Лондонгийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
Petro Matd Limited
polo Resources Limited
123.5
5.4
0.00
0.02
Хонконгийн хөрөнгийн бирж
Нэр Хаалт Өөрчлөлт
Mongolian Mining Corporation
Mongolia Energy
9.59
1.14
0.00
-0.06
Торонтогийн хөрөнгийн бирж
 
Шинэ бүтээл

“Этик” продакшны залуус "улсын нууц"-ыг сөхлөө
Металлын ханшийн мэдээ
Нүүрсний ханшийн мэдээ
Уул уурхайн ТОП 25 компани